گوشی 5G هواوی با قیمت زیر 150 دلار

با توجه به حرکات اخیر شرکت‌های تولیدکننده تراشه‌های موبایل باید گفت که دیگر ساخت گوشی 5G ارزان قیمت یک رویا نیست. ولی این ارزان‌تر شدن تا کجای می‌تواند ادامه پیدا کند؟ تا پایان سال گوشی 5G هواوی با قیمت زیر 150 دلار از راه خواهد رسید.

ساخت یک گوشی 5G به استفاده از دو قطعه اساسی نیازمند است. اولین قطعه مودم 5G است و دومین آن فناوری آنتن. در مورد هر دو قطعه هیچ محدودیت فضایی و فیزیکی وجود ندارد و عمده عاملی که موجب شده تا امروز کمتر به یک دستگاه 5G به صورت گسترده دسترسی داشته باشید، قیمت تمام شده دستگاه است.

این یک قاعده رسمی و مشخص است که در یک بازار وقتی محصولی تازه از راه رسیده باشد، قیمت آن بالا باشد. در واقع یک محصول نوبرانه همواره قیمتی بالا خواهد داشت و هر چه از زمان رونمایی و عرضه آن دورتر شویم، قیمت به مرور کاهش پیدا کرده و می‌توان با مبلغ کمتری آن را تهیه کرد.

همین قاعده در مورد یک فناوری نیز معتبر است. وقتی برای اولین بار بحث فروش گوشی‌های بهره‌مند از فناوری 5G مطرح شد قیمت تمام شده دستگاه تا چند هزار دلار تعیین شده بود و به مرور تا پایان سال 2019 شاهد کاهش این قیمت، ساخت دستگاه‌های متعادل‌تر تا حدود 400 دلار نیز بودیم.

اما باید بدانید که در حال حاضر شرکت‌های تولید کننده تراشه مانند مدیاتک و کوالکام محصولاتی را به تولید انبوه رسانده‌اند که می‌تواند قیمت تمام شده یک دستگاه را به زیر 150 دلار برساند.

تراشه‌هایی مانند MediaTek Dimensity 1000L و Qualcomm Snapdragon 765G که محدوده قیمت بسیار کمتری نسبت به محصولات اولیه این شرکت‌ها دارد می‌تواند مهمترین عامل برای کاهش قیمت این دستگاه‌ها در گروه میان‌رده باشد. شرکت اوپو اولین شرکت است که در این زمینه وارد شد و هر دو این چیپست‌ها را مورد استفاده قرار داد ولی هواوی به تازگی مدعی شده که تا پایان سال 2020 محصولی 5G با قیمت 1000 یوآن (معادل 158 دلار) خواهد ساخت و از اوایل 2021 آن را در بازار عرضه خواهد کرد.

در حال حاضر سامسونگ و هواوی دو بازیگر عمده و بزرگ این حوزه هستند که در سال 2019 هر کدام توانستند سهم بزرگی از این بازار را عاید خود کنند. بنابر آخرین آمار شرکت سامسونگ توانست در سال 2019 تعداد 6.7 میلیون دستگاه 5G بفروشد و هواوی به عنوان رقیب مستقیم این شرکت به آمار فروش 6.9 میلیون دستگاه رسید.

به هر حال منتظریم تا رقابت شرکت‌های مختلف در این حوزه به قیمت نهایی بسیار ارزان‌تر از قیمت‌های فعلی بینجامد. مسلماً روزی خواهد رسید که دیگر قیمت یک دستگاه 4G با یک دستگاه 5G تفاوت چندانی نخواهد داشت؛ مانند امروز که دیگر کسی به دستگاه‌های صرفاً 3G توجهی ندارد و حتی به سختی می‌توان آنها را در بازار پیدا کرد.

منبع:شهرسخت افزار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *