پردازنده های Oryon کوالکام

کوالکام با همکاری استارتاپ Nuvia به دنبال طراحی و ساخت پردازنده‌های دسکتاپ برای کامپیوترها شخصی است. در همین رابطه جزئیات جدیدی از پردازنده‌های مورد اشاره افشا شده و به نظر می‌آید این پردازنده‌ها که کوالکام با نام Oryon از آنها یاد می‌کند تا سال 2024 میلادی به دست کاربران برسد.

کوالکام می‌خواهد حضور قدرتمندتری در بازار پردازنده‌های پی‌سی داشته باشد و در همین رابطه در حال کار روی نسل بعدی پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM برای کامپیوترهای دسکتاپ است که اکنون با نام Oryon شناخته می‌شوند. در واقع  کوالکام پس از تصاحب Nuvia، سرگرم توسعه رقیبی شایسته برای پردازنده‌های اپل است.

پردازنده های Oryon کوالکام

کوالکام جزئیات بیشتری در مورد پردازنده‌های Oryon ارائه نکرده است اما این احتمال وجود دارد که پردازنده‌های مورد اشاره از طراحی هسته‌های تراشه‌ اسنپدراگون استفاده کنند. بنابراین Oryon می‌تواند نام هسته‌های این پردازنده هم باشد.

پیش از این شایعه شده بود که پردازنده‌‌های جدید دسکتاپ کوالکام در سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسد. در همین رابطه برخی منابع خبری مدعی شده‌اند که نام رمز این پردازنده Hamoa است و احتمالاً به ۱۲ هسته پردازشی مجهز شده است. همچنین اعلام شده که پردازنده‌ جدید کوالکام هشت هسته‌ پرقدرت و چهار هسته‌ کم‌مصرف دارد.

همانطور که پیش از این گفته شده پردازنده‌ جدید کوالکام مبتنی‌ بر هسته‌های Phoenix Nuvia بوده و پیکربندی حافظه و کش آن مشابه پردازنده‌ M1 اپل خواهد بود.

بر اساس اعلام برخی از منابع خبری عملکرد پردازنده‌ Hamoa کوالکام بسیار خوب بوده است. شایعه شده که تراشه جدید کوالکام از پردازنده‌ گرافیکی مجزا از طریق رابط Thunderbolt پشتیبانی می‌کند.

هنوز معلوم نیست که کوالکام از کدام فناوری برای تولید پردازنده Oryon استفاده می‌کند. البته با توجه به زمان عرضه این پردازنده‌ها می‌توان فناوری 3 نانومتری TSMC یا فناوری 3 نانومتری GAA سامسونگ را در نظر گرفت.

این اولین باری نیست که کوالکام می‌خواهد در بازار پردازنده‌های PC حضور داشته باشد. این شرکت در گذشته پردازنده‌های سری اسنپدراگون 8cx را روانه بازار کرده بود.

همچنین کوالکام با همکاری مایکروسافت، تراشه‌های SQ1 و SQ2 را برای سرفیس پرو ایکس طراحی کرد. با این وجود، این تراشه‌ها به هیچ عنوان قادر به رقابت با پردازنده‌های اپل نبودند.

منبع:شهرسخت افزار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *