خرید 700,000 کارت گرافیک توسط ماینرها

اگر درباره نقش ماینرها در وضعیت کنونی بازار مطمئن نیستید، بهتر است بدانید بر اساس یک گزارش تنها در یک فصل، خرید 700,000 کارت گرافیک توسط ماینرها به ارزش نزدیک به 500 میلیون دلار صورت گرفته است.

به نوشته موسسه پژوهشی Jon Peddie Research که به پایش و تحلیل بازار می‌پردازد، در بازه ژانویه تا مارس 2021 ماینرها 25 درصد تمام کارت‌های گرافیک تولید شده را به منظور ماینینگ خریداری کرده‌اند. این موسسه بر روی تعداد کارت‌های گرافیک مجزا متصل به هر سیستم دست گذاشته است که تا پیش از بالا گرفتن ماینینگ تنها 25 درصد بود اما اخیراً به 50 درصد رسیده است. به عبارتی دیگر؛ تا پیش از موج ماینینگ امسال تنها 25 درصد کامپیوترها کارت گرافیک مجزا داشته‌اند.

خرید 700,000 کارت گرافیک توسط ماینرها

JPR تخمین می زند ماینرها غالباً برای فارم های کنونی خود کارت گرافیک جدید می‌خرند اما برخی ماینرهای آماتور ریگ کامل تهیه می‌کنند. البته کمبود جهانی قطعات کامپیوتر می‌تواند در کاهش خرید سیستم‌های کامل نقش داشته باشد و این آمار زیاد دقیق نباشد.

هرچند استخراج رمز ارزها نقش کلیدی در افزایش قیمت کارت گرافیک داشته است و در مواردی به 70 درصد می‌رسد، اما تنها عامل مؤثر نیست. شیوع جهانی کرونا و افزایش خانه نشینی و دورکاری باعث شد تقاضا برای قطعات کامپیوتر افزایش یابد که افزون بر کمبود موجودی، اثرات دیگری چون افزایش قیمت قطعات الکترونیکی هم داشت. بر اساس یک گزارش امسال قیمت تراشه‌های حافظه GDDR6 حدود 13 درصد افزایش پیدا می‌کند باعث خواهد شد قیمت‌ها از این هم فراتر برود.

JPR به تلاش‌های انویدیا برای دور نگه داشتن ماینرها از کارت‌های گرافیک گیمینگ رایج هم اشاره کرده است. در آن سو AMD اعلام کرده مشکلی با ماینرها ندارد و برنامه‌ای هم برای محدود کردن ماینینگ با کارت‌های بر پایه ریزمعماری RDNA 2 ندارد.

منبع:شهرسخت افزار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *