کنسول Xbox Series X

پس از انتشار خبرها و شایعات گوناگون، مایکروسافت بالاخره ساعتی پیش در حاشیه مراسم The Game Awards 2019 از نسل جدید از کنسول‌های گیمینگ خود رونمایی کرد. این محصول که شباهت زیادی به کیس‌های گیمینگ امروزی دارد قرار است با عنوان کنسول Xbox Series X روانه بازار شود. جزییات کامل از این کنسول جدید را در ادامه مطلب خواهید یافت.

مایکروسافت امروز در اتفاقی غیرمنتظره و در حاشیه مراسم The Game Awards 2019، نسل جدید از کنسول‌های گیمینگ خود را به همگان معرفی کرد. این کنسول که تاکنون با عنوان Project Scarlett معرفی می‌شد قرار است با نام رسمی Xbox Series X در دسترس کاربران قرار بگیرد. تصاویر رسمی که امروز برای اولین بار از این کنسول منتشر شد، نشان می‌دهد که آن هیچگونه شباهتی به کنسول‌های نسل قبل مایکروسافت ندارد و قرار است با ظاهری کاملاً متفاوت روانه بازار شود. باید بگوییم که کنسول Xbox Series X، بیش از هرچیز به کیس‌های گیمینگ که این روزها به وفور در بازار یافت می‌شوند شباهت دارد.

مایکروسافت در مراسم The Game Awards 2019 اعلام کرد که این کنسول به گونه‌ای طراحی شده است که بتوان از آن هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی استفاده کرد. به این ترتیب نیازی نیست که در مورد فضای اشغال شده توسط این کنسول نگرانی داشته باشید. آقای Phil Spencer، مدیر بخش Xbox از شرکت مایکروسافت، در حاشیه مراسم معرفی این کنسول همچنین گفت که این کنسول «چهار برابر کنسول Xbox One X قدرت پردازشی دارد و بهترین بازده و عملکرد صوتی از نظر نویز را فراهم می‌کند».

در مراسم معرفی این کنسول‌ جدید همچنین به صورت رسمی اعلام شد که آن‌ها از قابلیت Backward Compatibility نیز بهره می‌برند و می‌توانند هزاران بازی که در طی این سال‌ها برای کنسول‌های Xbox عرضه شده‌ را به اجرا در آورند. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی مایکروسافت، کنسول Xbox Series X، قادر است از بازی‌های عرضه شده برای چهار نسل پیشین از این کنسول‌ها پشتیبانی کند.

کنسول Xbox Series X

مدیر بخش Xbox مایکروسافت همچنین اعلام کرده است که این کنسول جدید از قابلیت‌های Auto Low Latency Mode یا ALLM و همچنین Dynamic Latency Input یا DLI نیز پشتیبانی می‌کند تا بتوان آن را به عنوان پاسخگوترین و مورد اعتمادترین کنسول گیمینگ تاریخ معرفی کرد. آقای Phil Spencer همچنین اعلام کرده است که این کنسول به‌ گونه‌ای طراحی شده است تا در آینده از فضاهای ابری هم استفاده کند و با ترکیب قابلیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری، بازی‌ها را در بهترین حالت ممکن برای کاربران به نمایش بگذارد.

وی همچنین در مورد قدرت هسته گرافیکی کنسول‌ Xbox Series X اعلام کرده است: «هنگامی که محاسبات لازم را انجام می‌دهیم متوجه می‌شویم که با قدرتی در حدود هشت برابر قدرت هسته گرافیکی کنسول Xbox One و همچنین دو برابر قدرت گرافیکی کنسول Xbox One X روبرو هستیم. هسته گرافیکی کنسول Xbox One X دارای قدرت 6 ترافلاپ بود و به همین دلیل می‌توان انتظار داشت کنسول Xbox Series X، قدرت 12 ترافلاپ را در این بخش فراهم کند».

متاسفانه مایکروسافت در این مراسم تنها به معرفی ویژگی‌های ظاهری این کنسول جدید اکتفا کرد و اطلاعات زیادی را از قابلیت‌های سخت افزاری آن منتشر نکرد. براساس اطلاعات موجود، کنسول Xbox Series X دارای یک پردازنده سفارشی و مبتنی بر ریزمعماری Zen 2 از شرکت AMD خواهد بود. انتظار می‌رود هسته گرافیکی این کنسول نیز با استفاده از ریزمعماری جدید RDNA به مرحله طراحی و تولید برسد. همچنین حضور یک درایو NVMe SSD نیز در این کنسول‌ها بسیار محتمل به نظر می‌رسد و باید انتظار داشت با استفاده از آن‌ها، زمان بارگذاری بازی‌ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. پشتیبانی از وضوح 8K، نرخ بروزرسانی 120 فریم بر ثانیه در بازی‌ها، بهره‌مندی از فناوری Ray Tracing و همچنین پشتیبانی از نرخ فریم‌های متغیر، از دیگر قابلیت‌های مورد انتظار این کنسول به شمار می‌رود.

کنسول Xbox Series X

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که کنسول‌ Xbox Series X قرار است همراه با یک دسته بازی جدید روانه بازار شود. با توجه به اینکه مایکروسافت از عنوان “سری” برای معرفی این کنسول‌ استفاده می‌کند به نظر می‌رسد باید شاهد عرضه دو نسخه مختلف از آن باشیم. چندی پیش گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد مایکروسافت قرار است دو محصول جدید را به عنوان نسل بعدی از کنسول‌های گیمینگ خود عرضه کند که یکی از آن‌ها قدرت کمتری دارد و قرار است با قیمت پایین‌تری عرضه شود. این گزارش همچنین نشان می‌داد که کنسول اصلی مایکروسافت در این رده از محصولات دارای قدرت بالایی است و قیمت زیادی هم دارد.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی مایکروسافت کنسول Xbox Series X قرار است در تعطیلات سال نوی میلادی عرضه شود.

منبع:شهرسخت افزار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *