بازسازی کلیسای نوتردام با کمک اسکن

بعد از انتشار خبر ناراحت کننده آتش گرفتن کلیسای جامع نوترِدام اولین سوالی که به ذهن بسیاری از ما می‌آید این است که چطور می‌توان بازسازی کلیسای نوتردام را انجام داد؟ شاید بهترین راه پناه بردن به تکنولوژی و فناوری بسیار کاربردی اسکن سه بعدی بنای کلیسا باشد که چهار سال پیش صورت گرفته است.

حتماً شما دوستان نیز تا به حال تصاویر و ویدئوهای مربوط به آتش گرفتن بنای کلیسای جامع نوتردام در شهری پاریس فرانسه را شنیده‌اید. این کلیسای بسیار قدیمی که 850 سال قدمت دارد یکی از نمادهای شهر پاریس و در واقع مقصد بسیاری از گردشگرانی بوده که با خواندن داستان گوژپشت نوتردام به آن علاقمند شده و می‌خواستند ببینید شاهکار ادبی ویکتور هوگو ایده خود را از چه فضایی گرفته است.

اما همانطور که گفتیم بحث بازسازی از همین ابتدای کار مطرح شده است و در این زمینه بهترین راه برای ساخت و بازسازی صحیح بنا می‌تواند نقشه سه بعدی و کاملی باشد که تاریخدان بزرگ معماری بنا، اندرو تالون در سال 2015 از این بنا تهیه کرده است. اندرو تالون در سال گذشته از دنیا رفت ولی کار بزرگی که او انجام داده حالا امید بسیاری از مردم فرهنگ دوست دنیا برای زنده کردن مجدد کلیسای نوتردام خواهد بود.

این پروژه با استفاده از لیزرهای اسکنر دقیقی گرفته شده است که اگر می‌خواهید به صورت کامل با آن آشنا شوید تماشای ویدئوی زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در همین زمینه رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون بودجه ویژه و بسیار بزرگی را برای بازسازی کلیسای نوتردام تدارک دیده است و یکی از تجار بزرگ فرانسوی نیز اعلام کرده صدها میلیون یورو پول را برای بازسازی این بنا هزینه خواهد کرد که می‌تواند در بازسازی هر چه بهتر بنا به کار رود.

مناره مخروطی شکل کلیسای جامع نوتردام که در سال 1860 میلادی ساخته شده اکنون به صورت کامل تخریب شده و سقف چوبی بنا نیز که از سال 1160 میلادی تا به امروز تنها چند تعمیر جزئی به خود دیده بود نیز آسیب جدی دیده است. این سقف یکی از قدیمی‌ترین بناهای چوبی بوده که تا به امروز سر پا بوده است ولی متأسفانه در آتش سوزی اخیر به طوری آسیب دیده که برای بازسازی آن باید به صورت کامل آن را تعویض کرد.

خوشبختانه با همکاری بیش از 400 آتش‌نشانی که به محل حادثه فرستاده شده بودند قسمت اعظمی از بنا بدون آسیب باقی‌مانده و می‌توان امیدوار بود تا این بنای تاریخی دوباره روزی بازسازی شده و در معرض دید گردشگران و علاقمندان قرار گیرد.

در نهایت باید به این مورد اشاره کنیم که این اتفاق تا چه حد مفید خواهد بود که در کشور ما نیز به صورت ویژه‌ای به اسکن سه بعدی بناهای مهم تاریخی توجه شود تا در صورت وقوع حوادث غیر مترقبه بتوان با مشکلات کمتر و کمترین خطا، بناها را بازسازی کرد.

منبع:شهرسخت افزار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *