اندروید جلی بین آخرین نسخه اندروید

برخلاف سیستم عامل iOS، نسخه های مختلف اندروید سهم بالایی در بازار ندارند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته اندروید جلی بین آخرین نسخه ای از اندروید محسوب می شود که توانسته سهمی بالاتر از 50 درصد داشته باشد.

آیا می دانستید اولین نسخه اندروید با نام Petit Four شناخته می شده است؟ این موضوع باعث شد که گوگل برای نسخه های بعدی این سیستم عامل از اسامی خوشمزه استفاده کند.

اولین نسخه اندروید که به صورت عمومی عرضه شد، اندروید 1.5 بود که Cupcake نام داشت و در گوشی هوشمند T-Mobiel G1 مورد استفاده قرار گرفت. در اواسط سال 2010 نسخه Eclair معرفی شد که توانست به سهم بالایی دست پیدا کند. در اواخر سال 2010 اندروید 2.2 تحت نام Froyo توانست به بالاترین سهم دست پیدا کند. در این زمان گوگل در هر سال از دو نسخه اصلی اندروید رونمایی می کرد، روندی که در حال حاضر تغییر کرده است.

بعد از فریو گوگل از اندروید نان زنجبیلی 2.3 رونمایی کرد که برای سالیان متوالی مورد استفاده کاربران این سیستم عامل قرار گرفت. در حقیقت اندروید نان زنجبیلی حکم ویندوز XP را برای گوگل داشت. این نسخه از سیستم عامل اندروید از اوایل سال 2012 تا ماه آگوست 2013 به عنوان پر استفاده ترین نسخه شناخته می شد.

بعد از این نسخه نوبت به اندروید 3.0 با نام شانه عسل یا Honeycomb رسید که به رابط کاربری جدیدی مجهز بود. در حالی که این نسخه برخی از مشکلات رابط کاربری را رفع کرد ولی هم اکنون منسوخ شده است.

رابط کاربری Honeycomb باعث شد که نسخه 4.0 اندروید، بستنی حصیری با رابط کاربری کاملا جدید معرفی شود و همچنین برای تبلت ها بهینه تر شود. با وجود این ویژگی ها این نسخه از اندروید نتوانست به سهمی بالاتر از اندروید نان زنجبیلی دست پیدا کند.

نسخه های مختلف اندروید

بعد از معرفی اندروید 4.0 گوگل تصمیم گرفت نسخه های اصلی اندروید را به صورت سالانه معرفی کند و در هر سال شاهد یک نام جدید برای این سیستم عامل باشیم. اولین نسخه ای که با این استراتژی معرفی شد اندروید جلی بین بود که نسخه های 4.1 تا 4.3 را شامل می شد.

اندروید جلی بین توانست به سهمی بیشتر از اندروید نان زنجبیلی دست پیدا کند با این حال نسخه 2.3 اندروید در اوایل سال 2015 سهمی برابر با 8 درصد داشت. گوگل بعد از اندروید 4.3 تصمیم گرفت از اندروید 4.4 تحت نام کیت کت رونمایی کند. این نسخه از اندروید در بهترین حالت سهمی کمتر از 50 درصد در بازار داشت.

اندروید 5.0 با نام لالی پاپ یکی دیگر از نسخه های اندروید بود که با تغییرات گسترده معرفی شد. در این نسخه شاهد معرفی متریال دیزاین بودیم و همچنین ART جایگزین Dalvik شد (پردازشگر ماشین مجازی). در ادامه اندروید 5.1 و 6.0 (مارشمالو) معرفی شدند.

بعد از مارشمالو نوبت به اندروید نوقا 7.0 و 7.1 رسید که در ژانویه امسال توانست به سهم بالاتری نسبت به اندروید مارشمالو دست پیدا کند. همانطور که در تصویر مشخص است، آخرین نسخه ای که در زمان عرضه توانست به سهمی بالاتر از 50 درصد دست پیدا کند، اندروید جلی بین بود.

گوگل در نظر دارد سهم نسخه های جدیدتر اندروید را در بازار افزایش یابد. این شرکت برای دستیابی به چنین هدفی از پروژه Treble رونمایی کرد تا دستگاه ها راحت تر به نسخه های جدید اندروید بروزرسانی شوند.

این پروژه با اندروید اوریو 8.0 معرفی شد. در حال حاضر این نسخه سهمی برابر با 1 درصد دارد که البته با معرفی پرچمداران جدید با این نسخه از سیستم عامل اندروید در کنگره جهانی موبایل 2018، سهم آن در آینده نزدیک افزایش پیدا خواهد کرد (معرفی پروژه تربل گوگل و تأثیر آن بر بروزرسانی اندروید).

منبع: کلیک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *