در کنار لیست بلندبالای ویژگی‌های جدید اضافه شده به iOS 18 قابلیت امنیتی به این نسخه از سیستم‌عامل موبایلی اپل اضافه شده که شاید مهمترین قابلیت چند سال اخیر در حوزه فروش و امنیت دستگاه باشد. نسخه Release Candidate iOS 18 که این هفته توسط اپل برای توسعه‌دهندگان منتشر شد، شامل ویژگی Activation Lock برای قطعات جایگزین نیز می‌شود. با این ویژگی اگر یک گوشی دزدیده شود، به دلیل قفل قطعات، دیگر امکان استفاده از آن روی گوشی‌های دیگر نخواهد بود و بصورت خلاصه میتوان گفت با IOS 18 امکان استفاده از قطعات دزدی نیست.

اوایل امسال، اپل تغییری بحث‌برانگیز در سیاست تعمیرات خود اعمال کرد و اجازه داد که قطعات اصلی و استفاده‌شده از آیفون‌های دست‌دوم، حتی توسط تعمیرگاه‌های شخص ثالث نیز برای تعمیر گوشی‌ها استفاده شوند.

با این حال، همزمان با این تغییر، اپل ویژگی جدیدی با نام Activation Lock را برای نمایشگر، باتری یا ماژول‌های دوربین معرفی کرد. این ویژگی اکنون نه تنها کل گوشی، بلکه شماره سریال قطعات اصلی آن را نیز به حساب کاربری اپل مربوطه متصل می‌کند.

با iOS 18 امکان استفاده از قطعات آیفون دزدی روی گوشی‌های دیگر میسر نخواهد شد

بدین ترتیب، قابلیت Activation Lock که قبلاً فقط برای آیفون‌های دزدیده‌شده فعال بود، اکنون برای قطعات آن‌ها نیز فعال شده است. این اقدام ظاهراً با هدف جلوگیری از جداسازی و فروش قطعات آیفون‌های سرقتی انجام شده است. اپل در این زمینه می‌گوید:

این ویژگی به درخواست مشتریان و مقامات قضایی طراحی شده است تا با مسدود کردن امکان فعال‌سازی مجدد آیفون‌های گم‌شده یا دزدیده‌شده، سرقت آیفون را محدود کند.
اگر دستگاهی که تحت تعمیر است، تشخیص دهد که یک قطعه پشتیبانی‌شده از دستگاه دیگری که دارای Activation Lock یا حالت Lost Mode است به‌دست آمده، قابلیت کالیبراسیون آن قطعه محدود خواهد شد.

بنا بر گزارش BetaProfiles، قابلیت Activation Lock برای قطعات آیفون در iOS 18 فعال شده و روز دوشنبه همزمان با عرضه عمومی آخرین نسخه iOS برای تمامی کاربران آیفون منتشر خواهد شد.

افرادی که این ویژگی جدید را تست کرده‌اند، متوجه شده‌اند که برای باز کردن قفل و تأیید قطعه استفاده‌شده، از آن‌ها رمز عبور حساب کاربری اپل دستگاهی که قطعه از آن گرفته شده درخواست می‌شود.

این ویژگی برای قطعات اصلی آیفون در مدل‌های آیفون 12 و جدیدتر فعال خواهد بود. باید دید این تغییر چقدر برای تعمیرگاه‌ها چالش‌برانگیز خواهد بود و آیا در نهایت باعث کاهش سرقت آیفون‌ها خواهد شد یا خیر!

منبع:شهرسخت افزار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *