نتایج شوکه کننده بزرگ ترین بررسی آنتی ویروس‌ ها

کافی است عبارت آنتی‌ ویروس برای اندروید را به انگلیسی یا حتی پارسی سرچ کنید، به حدی تعداد نتایج بالا است که گاهی آدم شک می‌کند این‌ها واقعاً آنتی‌ ویروس باشند. با این حال تعداد آنتی ویروس‌ها برای سیستم عامل اندروید واقعاً بالا است اما کارآمدی آنها به هیچ وجه در یک سطح نیست.

بزرگ‌ترین بررسی آنتی ویروس‌ها

موسسه امنیتی AV-Comparatives در تازه‌ترین دور از بررسی‌های خود به طرز بی سابقه‌ای بیش از 200 برنامه آنتی ویروس اندرویدی را بررسی و رده بندی کرده است. آنچه که AV-Comparatives را به انجام این کار واداشته است، وجود برنامه‌های آنتی ویروس تقلبی است که جز نمایش نوارهای پیش روی و کادر اسکن، هیچ کارکرد دیگری ندارند. نمونه این دست از برنامه‌ها Virus Shield است که عملاً فاقد موتور آنتی ویروس است و بدون انجام هیچ گونه اسکن واقعی، به کاربر اعلام می‌کند دستگاه عاری از هرگونه بدافزار است. اغلب مواقع این دست از آنتی ویروس‌های تقلبی مبلغی را از کاربر اخذ می‌کنند و حتی مشاهده شده برخی از آنها پیغام‌های ساختگی شناسایی و حذف موفقیت آمیز بدافزار به کاربر نمایش می‌دهند.

موسسه امنیتی AV-Comparatives

همچنین کم نیستند آنتی ویروس‌های ایرانی با رابط کاربری پارسی که عملاً آنتی ویروس نیستند و صرفاً تظاهر به دارا بودن موتور آنتی ویروس می‌کنند. البته برخی از این برنامه ها دارای کارکردهای ضد بدافزار بسیار محدود و ابتدایی هستند که کارکرد سودمندی در دنیای واقعی ندارد.

AV-Comparatives به طور دقیق 204 برنامه امنیتی و آنتی ویروس را از فروشگاه گوگل پلی دانلود و مورد بررسی قرار داده است. برای این کار از 2000 نمونه فایل APK آلوده به کدهای مخرب و 50 فایل APK سالم استفاده شده است. به وضوح تشخیص حداکثری فایل‌های آلوده و عدم تشخیص اشتباهی فایل‌های سالم به عنوان مخرب، مطلوب است.

تست آنتی ویروس ها

نتایج بزرگ ترین بررسی آنتی ویروس‌ ها (نتایج AV-Comparatives) نشان  می‌دهد 79 برنامه امنیتی و آنتی ویروس موجود در فروشگاه گوگل پلی قادر به تشخیص کمتر از 30 درصد بدافزارها بوده‌اند که به هیچ عنوان نمی‌تواند مطلوب باشد. در عین حال 84 برنامه موفق به تشخیص بیش از 30 درصد فایل‌های آلوده شده‌اند. لازم به ذکر است در زمان انتشار این گزارش 41 برنامه آنتی ویروس به علت تقلبی بودن از سوی گوگل حذف شده‌اند. همچنین محصولاتی که قدرت تشخیص آنها کمتر از 30 درصد بوده است، از لیست حذف شده‌اند، چراکه قادر به تأمین امنیت نیستند.

بررسی انواع آنتی ویروس

محصولات فوق موفق به شناسایی 100 درصد تهدیدها شده‌اند و عملکرد عالی به نمایش گذاشته‌اند. لازم به ذکر است شماری از محصولات امنیتی از موتورهای مشترک استفاده می‌کنند که غالباً به کسب نتایج مشابه انجامیده است. می‌توان گفت محصولات بالا قادر به تأمین امنیت حداکثری دستگاه‌های اندرویدی هستند.

بررسی محصولات امنیتی

برنامه‌های فوق قادر به تشخیص بیش از 95 درصد تهدیدها بوده‌اند و عملکرد آنها قابل قبول است.

تشخیص بیش از 95 درصد تهدیده

این برنامه‌ها قادر به شناسایی بیش از 90 درصد تهدیدها بوده‌اند که به رغم عملکرد خوب، قادر به تشخیص تعدادی از تهدیدها نبوده‌اند که می‌تواند برای آلوده شدن دستگاه کاربر کافی باشد.

بررسی قدرت آنتی ویروس ها

دسته چهارم قادر به تشخیص بیش از 60 درصد تهدیدها بوده‌اند که به وضوح بخش قابل توجه ای از تهدیدها را شناسایی نکرده‌اند و نمی‌توانند جزو انتخاب‌های برتر باشند.

برنامه‌های امنیتی

اما قدرت تشخیص دسته پنجم بین 30 الی 60 درصد است که قادر به تامین امنیت لازم نیستند و نباید مستقیماً سراغ آنها رفت.

نه تنها کارایی بسیاری از برنامه‌های امنیتی موجود برای اندروید راضی کننده نیست، بلکه برخی از آنها عملاً بی خاصیت هستند. بدتر اینکه تعداد دانلود و حتی امتیاز کاربران در فروشگاه‌هایی چون گوگل پلی و کافه بازار نمی‌تواند بازتاب دهنده عملکرد مناسب باشد، چراکه یک فریب گسترده موفق آمیز می‌تواند تعداد دریافت های باورنکردنی را به ثبت برساند. پیشنهاد می‌شوند فقط از میان برندهای باسابقه و معتبر انتخاب کنید.

منبع: نت نوشت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *