طی مسافت 450 کیلومتر تنها با 15 دقیقه شارژ

برای بسیاری از آمریکایی‌ها وسایل نقلیه الکرونیکی تا زمانی که در فکر سفرهای جاده‌ای طولانی نباشند جذاب و فرییبنده‌اند. برای مثال یک خودروی بنزینی با یک باک پر حدود 650 کیلومتر را می‌پیماید. و در عرض چند دقیقه می‌توان باک آن را از سوخت پر کرد. اما یک خودروی برقی با شارژ کامل می‌تواند طی مسافت 450 کیلومتر تنها با 15 دقیقه شارژ را بپیماید.

این پایگاه مردمی بدبین که به دنبال کوچک‌ترین دلایل برای عدم تغییر است را می‌توان بزرگترین چالش سیاستمداران و شرکت‌های ماشین سازی برای رجعت مردم به خودروهای برقی دانست.

محققان در گزارشی که این هفته منتشر کرده‌اند از کشف متدی برای شارژ خودرو تا 90 درصد در ده دقیقه خبر داده‌اند. هرچند این محققین معتقد هستند که صنعتی سازی این روش آزمایشگاهی ممکن است تا 5 سال زمان ببرد. اما می‌‌توان آن را گامی روبه جلو برای همه‌گیری خودروهای برقی دانست.

اریک دوفک محقق و نویسنده اصلی این مقاله از آزمایشگاه ملی آیداهو با سرپرستی وزارت انرژی ایالات متحده می‌گوید: هدف این تحقیقات این است که زمان شارژ شدن وسایل نقلیه برقی را به زمانی که رانندگان در پمپ بنزین می‌گذرانند نزدیک کنیم.

این مقاله زمانی منتشر شد که تمرکز دولت آمریکا نیز بر سرمایه‌گذاری روی از دور خارج کردن خودروهای پرمصرف است. با وجود سرمایه‌گذاری هنگفت دولت آمریکا، اما هنوز خودروهای برقی به چشم غیرقابل اعتماد و نمادی برای نخبه‌ها دیده می‌شوند و مردم عادی هنوز تمایلی به خرید آن‌ها ندارند.

ابداع سوکت های جدید برای شارژ سریع خودروهای الکتریکی

مورد بعدی تولید کنندگان خودروهای برقی و تولیدکنندگان ایستگاه‌های شارژ هستند که هرکدام از استانداردی متفاوت با سوکت‌های متفاوت استفاده می‌کنند که زمان شارژ آن‌ها متفاوت است. به گفته وزارت حمل و نقل ایلات متحده، کندترین این شارژرها که بعنوان شارژرهای سطح 1 شناخته می‌شوند باتری خودروی الکتریکی را در 40 تا 50 ساعت می‌توانند شارژ کنند. و نوع دیگر که بعنوان شارژرهای جریان مستقیم شناخته می‌شوند می‌توانند در 20 دقیقه تا یک ساعت باتری را تا 80 درصد شارژ نمایند.

به گفته این نهاد شبکه گسترده سوپرشارژرهای شرکت تسلا می‌توانند شارژ مورد نیاز برای 350 کیلومتر را در 15 دقیقه انجام دهند. اما مشکل این است که ماشین‌های الکتریکی ساخته شده توسط دیگر کمپانی‌های خودروسازی توانایی استفاده از آن را ندارند. هرچند در بیانیه‌ی ماه ژوئن کاخ سفید اعلام شد که تسلا بر سوپر شارژری کار می‌کند که بقیه خودروها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

اما شارژ سریع باتری‌ها در دهه گذشته با مانع بزرگتری روبرو بوده است. این مانع طول عمر باتری‌ها هستند که با شارژ سریع به سرعت کاهش می‌یابند. این امر در سناریوهایی می‌تواند به منفجر شدن باتری منجر گردد.

اریک واچزمن مدیر موسسه نوآوری و انرژی سازمان تحقیقات انرژی دانشگاه مریلند می‌گوید باتری‌ها در چرخه‌های اولیه شارژ به خوبی کار می‌کنند. اما پس از چند چرخه و جندسال توانایی آن‌ها افت چشمگیری خواهد داشت.

دوفک و تیمش برای شناسایی و حل این موضوع از یادگیری ماشین برای بررسی و تعلیم از 20000 تا 30000 داده استفاده کردند تا بفهمند باتری‌ها چگونه در هنگام شارژ سریع پیر می‌شوند. بنا بر گفته دوفک آن‌ها با این داده‌ها توانسته‌اند به راهی برسند که باتری خودروهای برقی را تا 90 درصد در ده دقیقه با کمترین آسیب شارژ کند. آن‌ها امیدوارند در 5 سال آینده به متدی برسند که به آن‌ها اجازه می‌دهد باتری ها را تا 35 کیلومتر در دقیقه شارژ نمایند. عملکردی که فراتر از چیزی است که سوپر شارژرهای فعلی با 15 کیلومتر و آسیب به باتری قادر به انجام آن هستند.

طی مسافت 450 کیلومتر تنها با 15 دقیقه شارژ

واچزمن معتقد است که عملکرد دوفک و تیمش در نقطه اپتیمم قرار دارد یعنی نه خیلی سریع است و نه خیلی کند دقیقا نقطه‌ای که به باتری صدمه نمی‌زند.

به گفته‌ای او مزیت کار تیم دوفک تنها به همین مورد ختم نمی‌شود بلکه این امکان را به شرکت‌های خودرو سازی می‌دهد تا باتری‌های کوچکتری بسازند و این باتری‌های کوچکتر به معنی ماشین‌های ارزان‌تر هستند.

البته مشکلات ماشین‌های برقی به همین موضوع ختم نمی‌شود J.D. Power and Associates معتقد است که بسیاری از کاربران این ماشین‌ها از وضعیت جایگاه‌های شارژ و خرابی دستگاه‌های شارژ شکایت دارند.

مدیر این موسسه آقای گروبر معتقد است: همه می‌دانند که چشم‌انداز پمپ‌بنزین‌ها بر راحتی متمرکز است – وسایلی که به راحتی در دسترس هستند، سوخت‌رسانی سریع و وسایل راحتی دارند. مهم نیست که وسیله نقلیه‌شان چقدر سریع شارژ می‌شود، مالکان خودروهای برقی همچنان نشان می‌دهند که به گزینه‌های بیشتری برای انجام کارهایی که باید در طول هر جلسه شارژ انجام دهند، برای افزایش راحتی و پر کردن زمان از دسته رفته‌شان در زمان شارژ وسیله نقلیه‌شان نیاز دارند.

مارک گلر، سخنگوی انجمن وسایل نقلیه الکتریکی، می‌گوید این تصور وجود دارد که زمان شارژ سریع‌تر مانع بزرگی برای مشتریان برای خرید وسایل نقلیه الکتریکی است. اما این تصور بدیهی و هم می‌تواند درست باشد و هم غلط، گلر افزود، مسئله بزرگتر این است که تقاضا از عرضه پیشی گرفته.

گلر معتقد است اکثر مصرق کنندگان ترجیه می‌دهند خودروی خود را در خانه شارژ کنند زیرا هزینه‌ای که شرکت برق از آن‌ها دریافت می‌کند از ایستگاه‌های شارژ کمتر است.

منبع:شهرسخت افزار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *