شبکه باز تلگرام Telegram Open Network

تلگرام در ایران فیلتر شد و با وجود آن که حول و حوش ۲۰ روز از فیلتر این پیام‌رسانِ محبوبِ ایرانیان می‌گذرد، هنوز که هنوز است بحث‌های بسیاری در ارتباط با آن، از جمله فیلتر‌شدن‌اش، خداحافظیِ همیشگی با آن، جایگزین‌های‌اش و البته امنیتِ جایگزین‌های‌اش، مطرح است. اما، چنان‌که انتظار می‌رفت، و البته نمونه‌ی آن را در دی ماه سال ۹۶، آن هنگام که به دلایلی تلگرام موقتاً از دسترس خارج شد، دیدیم، این تصمیم، یعنی فیلترینگ تلگرام، کاربران ایرانی را خوش نیامد و آن‌چنان سبب نگشت که بخش عمده‌ای از کاربران ایرانی رخت از تلگرام بربندند و به سوی پیام‌رسان‌های ایرانیِ جایگزین، که از میان آن‌ها تمرکز بیش‌تر بر روی پیام‌رسان سروش است، کوچ نمایند. اما فارغ از این موارد، بحثی که از همان دی ماه ۹۶ در ارتباط با تلگرام وجود داشته و این روزها نیز هنوز وجود دارد، بحث شبکه باز تلگرام Telegram Open Network ، که البته با TON نیز آن را می‌شناسند، است.

این بحث، همین چند وقت پیش که تلگرام در روسیه فیلتر شد، و دلیل آن را امتناع تلگرام از ارائه‌ی کلیدهای رمزنگاری تلگرام به سازمان‌های امنیتی ذکر کردند، نیز گُر گرفت و سخن از بهره بردن از یک پلتفرم با نام بلاک چین برای ایجاد طرحی با نام «مقاومت دیجیتال» به میان آمد.

همین چند وقت پیش که تلگرام در روسیه فیلتر شد و در واقع حدود ۲۰ میلیون IP بَن شده بودند، پاول دورف، مدیر پیام‌رسان تلگرام، گفت که هیچ مانعی برای دسترسی کاربران روسی به تلگرام وجود ندارد و از زمانی که محدودیت‌ها در روسیه اعمال شده‌اند کاهش قابل ملاحظه‌ای در راستای استفاده‌ی کاربران از تلگرام دیده نشده است.

فارغ از بحث فیلترینگ تلگرام در روسیه و ایران، بیایید نگاهی به این شبکه باز تگرام یا TON داشته باشیم و اصلاً ببینیم ماجرای‌اش چیست؟

شبکه باز تلگرام TELEGRAM OPEN NETWORK یا TON

گفته می‌شود که تلگرام در حال حاضر حول و حوش ۲۰۰ میلیون کاربر دارد و به نسبت سایر پیام‌رسان‌ها از گروه‌ها و کانال‌هایی بیش‌تر در ارتباط با ICO (عرضه‌ی اولیه‌ی ارز دیجیتال) برخوردار است و هم‌چنین فالوورهای زیادی در ارتباط با ارز مجازی دارد که همین امر موجب شده که برخی سرمایه گذاران با نگاهی خوش‌بینانه به این پیام رسان توجه داشته باشند.

حال پروژه‌ی شبکه باز تلگرام Telegram Open Network پروژه‌ای ست مبتنی بر همین عرضه‌ی اولیه‌ی سکه یا ارز دیجیتال و البته مبتنی بر پلتفرم چندمنظوره‌ی بلاک‌چین برای ایجاد یک ارز دیجیتالِ مختص به خود تلگرام و البته پیام‌رسانی فعال بدون نیاز به ارتباط با سرور.

البته از آنجا که تلگرام نتوانسته به یک پلتفرم بلاک‌چین موجود دسترسی پیدا کند، درصدد برآمده که پلتفرم بلاک‌چین مورد نیاز خود را توسعه دهد.

تا کنون نیز در ۲ دورِ پیش از ICO توانسته ۸۵۰ میلیون دلار را به ۱٫۷ میلیارد دلار افزایش دهد، که البته تعداد سرمایه گذاران در هر دور کمتر از ۱۰۰ نفر بوده است. البته  دور سومِ پیش از ICO نیز ممکن است صورت گیرد و اگر تلگرام تصمیم بر ICO گیرد آن هنگام است که می‌توانند به مبلغی حول و حوش ۲٫۶ میلیارد دلار برسند.

از باب مقایسه‌ی Telegram Open Network با سایر پروژه‌های ICO بایستی گفته شود که تا کنون بزرگ‌ترین پروژه‌های مربوط به ICO عبارت بوده‌اند از:

  • Filecoin با ۲۵۷ میلیون دلار
  • Tezos با ۲۳۲ میلیون دلار
  • Polkadot با ۱۴۵ میلیون دلار

شبکه باز تلگرام

با توجه به جدول و هم‌چنین برخی گزارش‌ها، گویا شبکه باز تلگرام یا TON قرار است نسل پنجم از پلتفرم بلاک‌چین باشد، و البته نسلی بهتر از نسلِ چهارمِ بلاک‌چین یعنی Polkadot.

Polkadot صرفاً ۱۴۵ میلیون دلار افزایش داشته و این در حالی است که TON افزایش ۱٫۷ میلیارد دلاری را تجربه کرده. با توجه به حدود ۲۰۰ میلیون کاربر ماهانه‌ی تلگرام، بایستی دید دقیقاً این رشد چه روندی را در آینده طی خواهد کرد.

روندی که خودِ تلگرام در ارتباط با شبکه باز تلگرام Telegram Open Network یا TON معرفی کرده به قرار زیر است:

  • سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸: اقدام به راه اندازی شناسه‌های امن کاربران
  • سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸: یک آزمایش اولیه از TON
  • سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸: آزمایش امنیتی TON
  • سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۸: گسترش دادن نسخه‌ی پایدار TON
  • سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۸: راه اندازی کیف پول تلگرام
  • سه ماه‌ی اول سال ۲۰۱۹ : راه اندازی سیستم اقتصادی TON در تلگرام
  • سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۹: راه اندازی خدمات TON و پروکسی

البته گفته می‌شود که تا سال ۲۰۲۱، TON به ON تغییر نام خواهد داد.

سخن آخر

در صورت موفقیت پروژه‌ی شبکه باز تلگرام ، دیگر پس از آن نمی‌توان به واسطه‌ی روش‌های معمول اقدام به محدود کردن این پیام رسان کرد و هم‌چنین، چنان‌که خود تیم تلگرام می‌گوید، این کار امکان ساخت اپ‌ها  را بر اساس شبکه باز تلگرام به توسعه دهندگان می‌دهد، موردی که شباهت زیادی به گوگل پلی دارد.

البته با توجه به آن که تیم تلگرام از سوی مقامات امنیتی روسیه برای ارائه‌ی کلیدهای رمزنگاری تحت فشار است، و همچنین این پیام‌رسان در کشور خودمان مدتی ست که فیلتر شده، بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که این پروژه قادر به حفظ سرعت رشد فعلی خود خواهد بود یا خیر.

در آخر  گفتنی است که با وجود آن که تلگرام خیلی در روسیه کاربر ندارد، پاول دورف مقاومت بسیاری را در برابر فشارهای مقامات امنیتی روسیه تحمل می‌کند و تا کنون کلیدهای رمزنگاری را به آنان تحویل نداده، چرا که اولاً روسیه کشورش است و ثانیاً دورف اعتقاد بسیاری به آزادی بیان و آزادی اینترنت دارد و به همین دلیل یکی از امن‌ترین پیام‌رسان‌ها که اهمیت بسیاری به حریم خصوصی کاربران می‌دهد را توسعه داده است.

منبع: نت نوشت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *