سونوگرافی با آیفون

اسکنر سونوگرافی به نام BUTTERFLY IQ به اندازه یک ریش‌تراش است که به گوشی آیفون متصل می شود، با باتری کار می‌کند و به جای کریستال‌های پیزوالکتریک، از ریزتراشه‌ها استفاده می‌کند، و به همین دلیل اگر به زمین بیفتد، نمی‌شکند. بوسیله این اسنکر سونوگرافی با آیفون امکان پذیر شده است.

پزشکان و پرستاران کافی است دو هزار دلار بپردازند تا این دستگاه را بخرند. اما این اسکنر در مناطق روستایی آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین پتانسیل بسیار بالایی دارد، جاهایی که بیماران شاید ساعت‌ها با نزدیک‌ترین مراکز رادیولوژی فاصله داشته باشند، و سی‌تی اسکن و ام‌آر‌آی شاید تنها در پایتخت کشورها باشد.

سونوگرافی با آیفون

جاناتان روتبرگ، موسس شرکت Butterfly می‌گوید: «انگیزه اصلی من از ساخت این دستگاه همین بوده است.» یکی از دختران او بیماری‌ای داشت که باعث می‌شد در کلیه‌اش کیست تولید شود و به همین دلیل نیاز به اسکن‌های مداوم داشت. او می‌گوید: «دو سوم جمعیت دنیا به سونوگرافی دسترسی ندارند. زمانی که چیزی را روی تراشه‌های کامپیوتری قرار می‌دهید، قیمتش کاهش می‌یابد و می‌توانید آن را رواج دهید.»

در حال حاضر، این دستگاه بیشتر برای تشخیص ذات‌الریه استفاده می‌شود که یکی از مهلک‌ترین بیماری‌های کشورهای فقیر است و اغلب هم درست تشخیص داده نمی‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *