تفاوت پردازنده های تری و باکس اینتل

شاید در زمان جستجو برای خرید یک پردازنده جدید با عبارت‌های Box و Tray در نام پردازنده‌ها مواجه شده باشید. اما منظور از این عبارت‌ها چیست و با در نظر گرفتن تفاوت پردازنده های تری و باکس اینتل انتخاب کدام یک منطقی‌تر است؟

زمانی که برای نخستین مرتبه تصمیم گرفتم تا یک کامپیوتر دسکتاپ را اسمبل کنم با دو پردازنده کاملاً یکسان مواجه شدم که اختلاف قیمت قابل توجهی با یکدیگر داشتند. این دو پردازنده با عبارت Tray و Box از یکدیگر متمایز می‌شدند اما هیچ تفاوتی بین مشخصات خود پردازنده‌ها وجود نداشت و تنها متعلقات پردازنده باکس در کنار پردازنده‌های تری ارائه نمی‌شود.

تفاوت پردازنده های تری و باکس اینتل

اینتل پردازنده‌های خودش را در دو دسته باکس و تری عرضه می‌کند که اساساً بازار هدف متفاوتی دارند اما هر دو دسته از پردازنده‌ها در فروشگاه‌های کامپیوتری به فروش می‌رسند. مقایسه سی پی یو Box و Tray به ما کمک می‌کند تا بتوانیم بدون سردرگمی گزینه مناسب خودمان را از این بین انتخاب کنیم.

در این مقاله ابتدا با پردازنده‌های Box و Tray آشنا خواهید شد، سپس تفاوت پردازنده های تری و باکس را بررسی می‌کنیم و در نهایت به نگرانی‌های موجود در رابطه با خرید هر یک از این پردازنده‌ها و چگونگی انتخاب پردازنده مناسب از بین این دو دسته می‌پردازیم.

تفاوت پردازنده های تری و باکس چیست؟

پردازنده‌های باکس اینتل که کاملاً شناخته شده هستند، در یک جعبه به همراه فن خنک کننده و دفترچه راهنما به فروش می‌رسند. اینتل این پردازنده‌ها را برای کسانی به بازار عرضه می‌کند که قصد خرید یا ارتقاء پردازنده برای کامپیوتر خودشان را دارند.

پردازنده باکس اینتل

پس از آشنایی با پردازنده‌ها باکس این پرسش مطرح می‌شود که اینتل CPU Tray چیست؟ باید بگویم پردازنده‌های تری (Tray) که با نام پردازنده‌های OEM نیز شناخته می‌شوند، بدون جعبه و متعلقات آن شامل دفترچه راهنما و فن خنک کننده به فروش می‌رسند.

لغت Tray در انگلیسی به معنی سینی است و به این حقیقت اشاره دارد که پردازنده‌ها به جای جعبه روی سینی پلاستیکی کنار هم قرار گرفته‌اند. این پردازنده‌ها به شرکت‌های بزرگی ارائه می‌شوند که در حوزه ساخت کامپیوترهای آماده یا اسمبل شده فعالیت دارند؛ بنابراین مطابق خواسته این شرکت‌ها بر روی سینی و بدون جعبه و متعلقات اضافی ارائه می‌شوند.

پردازنده تری اینتل

قرار دادن پردازنده‌ها در کنار هم موجب می‌شود تا فضای کمتری را اشغال کنند و هزینه حمل و نقل پردازنده‌ها کاهش ‌یابد. به علاوه حذف جعبه، فن خنک‌کننده و دفترچه راهنما موجب می‌شود تا با هزینه کمتری در اختیار این شرکت‌ها قرار داده شوند.

شرکت‌هایی که پردازنده‌های Tray را سفارش می‌دهند، معمولاً تمامی پردازنده‌های سفارش داده شده را مورد استفاده قرار نمی‌دهند و پردازنده‌های مازاد را در بازارهای ثانویه به فروش می‌رسانند که در نهایت با قیمت کمتری در مقایسه با پردازنده باکس در دسترس خریداران قرار می‌گیرند.

موضوع گارانتی دیگر تفاوت CPU باکس و بدون باکس در بازارهای جهانی محسوب می‌شود ولی از آنجایی که پردازنده‌های باکس موجود در بازار ایران نیز عمدتاً بدون گارانتی به فروش می‌رسند، در زمان انتخاب بین پردازنده Tray یا Box موضوع گارانتی را نمی‌توانیم ملاک عمل قرار دهیم.

در زمان بررسی فرق Box و Tray نمی‌توانیم به موضوع خمیر حرارتی یا خمیر سیلیکون اشاره نکنیم. در نخستین مرتبه‌ای که یک پردازنده‌ باکس را به خنک کننده متصل می‌کنیم، نیازی به تهیه خمیر حرارتی جداگانه نداریم و اینتل قبلاً این کار را برای ما انجام داده است.

خمیر سیلیکون روی پردازنده تری

پردازنده‌های تری بدون خمیر سیلیکون عرضه می‌شوند و در زمان نصب پردازنده باید خمیر حرارتی را به طور جداگانه تهیه کرده و مقدار مناسبی از آن را روی پردازنده قرار دهید تا از انتقال حرارت پردازنده به کولر اطمینان حاصل شود.

چه نگرانی‌هایی در رابطه با سی پی یو Box و Tray وجود دارد؟

برخی منابع در زمان برشمردن فرق سی پی یو Box با Tray ادعا می‌کنند که پردازنده‌های Tray سیلیکن بی کیفیت‌تری دارند اما این ادعا قابل استناد نیست. اینتل در زمان مقایسه سی پی یو Box و Tray اعلام کرده که این دو پردازنده از نظر عملکرد تفاوتی با یکدیگر ندارند.

البته تفاوت جزئی بین پردازنده‌ها که از آن با عنوان Silicon Lottery یاد می‌شود در بین هر دو دسته از پردازنده‌های باکس و تری وجود دارد و این حقیقت را نمی‌توان کتمان کرد.

از آنجایی که پردازنده‌های Tray بدون هیچ جعبه‌ای به فروش می‌رسند، امکان فروش پردازنده‌های دست دوم به جای پردازنده نو نیز وجود دارد.

پردازنده‌های تری ذاتاً به هیچ عنوان دست دوم نیستند و همانطور که در مقاله عنوان شد مازاد نیاز شرکت‌های سازنده کامپیوترهای اسمبل شده به طور کاملاً نو در بازار عرضه می‌شوند. اما برای برطرف ساختن این نگرانی توصیه می‌کنم تا پردازنده‌های تری را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

خرید پردازنده های تری (CPU Tray) منطقی تر است یا باکس (CPU Box

استفاده از هر دو پردازنده می‌تواند انتخاب مناسبی برای اسمبل کردن یک کامپیوتر جدید یا ارتقاء پردازنده باشد. برای پاسخ به این سوال بهتر است تا ابتدا اختلاف قیمت بین پردازنده باکس و تری را بررسی کنیم. اگر این دو پردازنده با اختلاف ناچیز در دسترس شما قرار دارند، خرید پردازنده باکس منطقی‌تر است.

در زمانی که اختلاف قیمت قابل توجهی بین دو پردازنده باکس و تری وجود دارد و چنانچه قصد استفاده از فن استوک پردازنده را ندارید، بهتر است تا پردازنده تری را خریداری کنید و از پرداخت هزینه اضافی بابت فن و جعبه پردازنده خودداری کنید.

فروشنده‌ها معمولاً برای هر دو پردازنده مهلت تست ارائه می‌کنند اما اگر نمی‌توانید در مهلت تعیین شده پردازنده تری را به خوبی آزمایش کنید، بهتر است تا پردازنده باکس را خریداری کنید که در جعبه به طور بهتری در مقایسه با پردازنده تری محافظت می‌شود.

به علاوه در زمان نصب پردازنده تری باید خمیر حرارتی و سیستم خنک‌کننده را به طور جداگانه تهیه کنید. اگر در نصب پردازنده تجربه ندارید، بهتر است تا پردازنده باکس را انتخاب کنید که این کار را شرکت سازنده پردازنده برای شما انجام داده است.

در زمان انتخاب پردازنده دقت کنید تا پردازنده تری را به جای پردازنده باکس واقعی در یک جعبه تقلبی خریداری نکنید. گزارش‌های متعددی از وجود باکس تقلبی پردازنده های Intel در بازار ایران حکایت دارند و کلاهبرداران با چاپ جعبه تقلبی و قراردادن فن استوک چینی از تفاوت قیمت این دو پردازنده سودجویی می‌کنند.

باکس تقلبی پردازنده های Intel

هرچند جعبه پردازنده‌ باکس تقلبی به خوبی از روی جعبه پردازنده باکس اصلی کپی شده اما تفاوت‌هایی در رنگ جعبه، فوت نوشته‌های روی جعبه، مشخصات پردازنده و … وجود دارد که امکان تشخیص پردازنده باکس تقلبی از پردازنده اصلی را فراهم می‌کند.

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات پر تکرار

در این مقاله تفاوت پردازنده های تری و باکس را مورد بررسی قرار دادیم. گاهی فرق Box و Tray از نظر قیمتی به قدری است که خرید پردازنده تری و تهیه فن استوک به طور جداگانه را توجیه‌پذیر می‌کند.

به طور کلی اگر می‌خواهید پردازنده جدیدی را خریداری کرده و آن را با استفاده از پردازنده استوک بر روی مادربرد خودتان نصب کنید بهتر است تا از پردازنده باکس استفاده کنید.

اگر قصد استفاده از خنک‌کننده بادی سایر شرکت‌ها یا خنک‌کننده آبی را دارید، می‌توانید پردازنده Tray را انتخاب کنید تا هزینه پرداختی بابت فن استوک و جعبه پردازنده باکس که کاربردی برای شما ندارند را صرفه جویی کنید.

دلیل اختلاف قیمت زیاد سی پی یو Box و Tray چیست؟

همانطور که در بخش مقایسه سی پی یو Box و Tray عنوان شد، هزینه حمل و نقل کمتر پردازنده‌های تری، حذف فن، دفترچه راهنما، جعبه پردازنده و حتی خمیر حرارتی دلیل اختلاف قیمت دو دسته از پردازنده‌ها محسوب می‌شوند.

منبع:شهرسخت افزار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *