با توییتر رایگان خداحافظی کنید

ایلان ماسک اعلام کرده شبکه اجتماعی توییتر که حالا به X تغییر نام داده از حالت رایگان خارج خواهد شد و کاربران در هر سطحی برای استفاده از آن باید هزینه بپردازند و باید با توییتر رایگان خداحافظی کنید

ایلان ماسک، میلیاردر مشهور و مدیرعامل همزمان شرکت خودروسازی تسلا و اسپیس ایکس که حالا مالک شبکه اجتماعی x (توییتر سابق) است، روز گذشته در حساب رسمی خود در این شبکه اعلام کرد که سرویس اشتراک پولی X این شبکه اجتماعی به زودی به صورت ماهانه ارائه خواهد شد. این اقدام ماسک با واکنش‌های متفاوتی از سوی کاربران و کارشناسان مواجه شده است. برخی معتقدند که این اقدام می‌تواند منجر به کاهش محبوبیت توییتر شود، در حالی که برخی دیگر معتقدند که این اقدام می‌تواند به بهبود کیفیت محتوای این شبکه اجتماعی کمک کند.

ماسک در توییت خود نوشت:

سرویس اشتراک پولی X به زودی به صورت ماهانه ارائه خواهد شد. قیمت این سرویس هنوز مشخص نشده است، اما انتظار می‌رود که کمتر از 10 دلار در ماه باشد.

هدف ایلان ماسک از غیررایگان کردن توییتر

ماسک در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرده که هدف از این اقدام، بهبود کیفیت محتوای توییتر است. این میلیاردر کارآفرین معتقد است کاربرانی که حاضرند برای استفاده از این شبکه اجتماعی هزینه کنند، بیشتر به دنبال محتوای باکیفیت هستند.

ماسک همچنین به این نکته نیز اشاره کرده است که پرداخت ماهانه مبلغ اندکی برای استفاده از پلتفرم X تنها راه مقابله با “ارتش های عظیم ربات ها” در این پلتفرم است. ماسک در ادامه دیدگاه خود در جهت مواجه با ربات‌ها در توییتر را این‌طور تشریح می‌کند:

از آنجایی که ساخت یک ربات برای فعالیت در توییتر کسری از یک پنی هزینه دارد (مثلاً می‌توانید این هزینه را یک دهم پنی در نظر بگیرید)، اما حتی اگر (یک سازنده ربات) مجبور شود چند دلار بپردازد، متوجه می‌شوید که هزینه موثر برای استفاده از این ربات‌ها بسیار بالاتر خواهد رفت و این ساختار می‌تواند مانع رشد و ادامه فعالیت انبوه ربات‌ها در X شود.

البته ایلان ماسک در نظر ندارد دست ربات‌ها را برای همیشه از توییتر کوتاه کند و معتقد است که سازندگان ربات‌ها باید یک اشتراک غیررایگان برای هر ربات ثبت کنند که این عمل هم به کیفیت آنها خواهد افزود و هم موجب می‌شود بتوان به صورت خوکار مانع فعالیت ربات‌های جعلی شد!
تفاوت اشتراک پولی توییتر با توییتر پرمیوم؟

در حالی که ماسک هنوز اطلاعات یا قیمت‌گذاری در نظر گرفته شده برای ایکس را افشا نکرده این سوال مطرح است که هزینه اشتراک ماهانه X چقدر خواهد بود و این اشتراک چه تفاوتی با طرح Premium فعلی دارد؟ شاید بتوان انتظار داشت که هیچ تغییری در امکانات پایه ایجاد نشود و تنها کاربران عادی مجبور به پرداخت پول شوند. البته این حالت بدترین شرایط است و انتظار داریم حداقل برای کاربرانی که دارند برای خدمات مد نظرشان که در دیگر سرویس‌ها رایگان است، هزینه می‌دهند، سطح بالاتری از سرویس‌ها را دریافت کنند.
واکنش‌ها به پولی کردن X

همانطور که عنوان شد این اقدام ماسک با واکنش‌های متفاوتی از سوی کاربران و کارشناسان مواجه شده است. برخی معتقدند که این اقدام می‌تواند منجر به کاهش محبوبیت توییتر شود. آنها می‌گویند که بسیاری از کاربران حاضر نیستند برای استفاده از یک شبکه اجتماعی هزینه کنند.

در مقابل، برخی دیگر معتقدند که این اقدام می‌تواند به بهبود کیفیت محتوای توییتر کمک کند. آنها می‌گویند که کاربرانی که حاضرند برای استفاده از این شبکه اجتماعی هزینه کنند، بیشتر به دنبال محتوای باکیفیت هستند.

به هر حال هنوز مشخص نیست که چه زمانی برنامه‌های اشتراک جدید پولی برای X اجرا می‌شوند. طبق اظهارات ماسک در آخرین سخنرانی‌اش، X اکنون 550 میلیون کاربر ماهانه دارد که روزانه 200 میلیون پست ارسال می‌کنند. می‌توان این مورد را با قطعیت گفت که با تبدیل شدن X به یک سرویس فقط اشتراکی و غیررایگان، تعداد کاربران فعال روزانه آن کاهش قابل توجهی خواهد یافت و این احتمال نیز وجود دارد که کاربران به سرویس‌های مشابه دیگر نیز کوچ کنند.

با توجه به واکنش‌های متفاوتی که این اقدام ماسک تاکنون داشته است، باید منتظر ماند و دید که در نهایت این اقدام چه تأثیری بر محبوبیت توییتر خواهد داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *