افزایش ولتاژ باتری خورشیدی با شاه توت

گروهی از محققان با افزودن رنگ میوه شاه توت به باتری های خورشیدی تجدید پذیر ساخته شده از اسفناج توانستند عملکرد این باتری ها را بهبود بخشیده و 20 برابر ولتاژ بالاتر بدست آورند.

باتری های خورشیدی بیوهیبریدی به اندازه صفحات سیلیکونی استاندارد کارایی ندارند، اما استفاده از مواد طبیعی در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند هزینه آن را کاهش دهد و تولید این سلول های خورشیدی را از لحاظ اقتصادی توجیه کند.

دانشمندان در یک طرح تحقیقاتی توانستند عملکرد باتری های خورشیدی بر پایه پروتئین های برگ اسفناج را با افزودن رنگ طبیعی استخراج شده از شاه توت ارتقا دهند. چنین ترکیبی در واقع ولتاژ به مراتب بالاتری تولید می کند.

محققان انرژی های تجدیدپذیر سالهاست که طرح های مبتنی بر اسفناج را ارزیابی می کنند، اما فناوری بیوهیبرید اکنون در نقطه ای به سر می برد که سلول‌های سیلیکونی 30 یا 40 سال پیش بوده‌اند؛ یعنی زمانی که انرژی خورشیدی بیشترین کاربرد را در ساعت‌ها و ماشین حساب‌های دیجیتالی داشت.

خورشید در هر ثانیه حدود ۱۰۰۰ ژول انرژی به هر متر مربع از سطح زمین منتقل می‌کند که با جمع‌آوری کردن آن می‌توان انرژی مورد نیاز برای کارهای مختلفی را تأمین کرد.

استادان بخش بیومولکولی دانشکده شیمی دانشگاه وندربیلت آمریکا، تحقیقات خود را در زمینه افزودن عصاره میوه شاه‌توت به فتوسیستم آّی (PSI) استخراج شده از برگ‌های اسفناج انجام دادند و نتایج آن را در مقاله ای به چاپ رساندند.

کین جینینگز، یکی از اساتید وندربیلت در مورد این تحقیق که منجر به ارتقای عملکرد باتری های خورشیدی تجدیدپذیر می شود، اظهار داشت:

در این فرآیند جدید، فتوولتاژی حدود 20 برابر بیشتر از روش های کنونی تولید می شود.

وی با بیان اینکه اعضای این تیم پژوهشی بیش از یک دهه بر روی توان بالقوه سلول‌های خورشیدی بیوهیبریدی تحقیق کرده اند، افزود:

بیشترین توان تولید دستگاه 500 میلی‌ولت بود که بالاترین ولتاژ فتوولتاییکی است که تاکنون به آن رسیده ایم.

شایان ذکر است؛ نتایج این تحقیق در مجله ACS Applied Energy Materials منتشر شد.

منبع: کلیک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *