یک هزار پروژه رمزارز تعطیل شد

پلتفرم تجزیه‌وتحلیل داده‌های بلاک چین Statista در تازه‌ترین گزارش خود به وضعیت نامناسب بازار ارزهای دیجیتال و سقوط تعداد زیادی از پروژه‌های فعال حوزه رمزارز پرداخته است. به گزارش این پلتفرم، طی یک سال گذشته به دلیل کاهش قیمت‌ها و روند نزولی بازار، حداقل یک هزار پروژه رمزارز تعطیل شد و از دور کنار رفته‌اند.

به نظر می‌رسد که تداوم روند نزولی در بازار رمزارزها باعث شده که پروژه‌های زیادی با مشکلات مالی مواجه شوند، زیرا آمار منتشر شده از وضعیت این صنعت روبه‌رشد نشان می‌دهد که طی ماه‌های گذشته حداقل یک هزار پروژه فعال از بازار رمزارز کاسته شده است.

یک هزار پروژه رمزارز تعطیل شد

طبق آمار منتشر شده توسط پلتفرم تجزیه‌وتحلیل Statista، این روند بزرگ‌ترین کاهش تعداد پروژه بازار رمزارز طی یک دوره یک ساله محسوب می‌شود.

به گفته محققان Statista، روند کاهش تعداد پروژه‌های ارز دیجیتال از بالاترین رقم ثبت شده در سال ۲۰۲۱ یعنی 10397 پروژه فعال، اکنون به 9310 پروژه کاهش یافته است.

اگرچه در دنیای رمزارز پروژه‌های معتبر و تأثیرگذار بیشتری به جز اتریوم و بیت کوین وجود دارد، اما باید در نظر داشته باشید که این بدان معنا نیست که تمام پروژه‌های رمزارز دارای ارزش ذاتی هستند.

تعداد پروژه‌های جدید رمزارز از سال 2013 تا 2022
تعداد پروژه‌های جدید رمزارز از سال 2013 تا 2022

سال ۲۰۲۲ بدون شک یک سال چالش‌برانگیز برای فضای ارزهای دیجیتال بوده است. پس از سقوط ناگهانی صرافی FTX (که همچنان عوامل ورشکستگی آن تحت بررسی قرار دارد)، بازار دارایی‌های رمزارز به وضعیت عدم اطمینان شدید فرو رفت و شدیداً متزلزل شد. این روند باعث شد که مجموع ارزش بازار با کاهش ۷۲ درصدی از ۳ تریلیون دلار در نوامبر ۲۰۲۱، به چیزی حدود ۸۵۰ میلیون دلار طی هفته‌های گذشته برسد.

جالب است بدانید که تعداد توکن‌های قابل معامله در بازار رمزارز از ماه نوامبر ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۲ افزایش چشمگیر یافته و به اوج 10397 پروژه رسید.

چه چیز باعث کاهش تعداد پروژه‌های فعال شد؟

در نظر داشته باشید که با افزایش قیمت‌ها و سبز شدن بازار، همه به دنبال سرمایه‌گذاری و استفاده از سودهای به‌دست‌آمده است. در طرف مقابل نیز وضعیت نزولی و کاهش قیمت‌ها وجود دارد که با کاهش سرمایه‌گذاری و خروج سرمایه وضعیت بدتر نیز می‌شود.

بر همین اساس می‌توان دو دلیل عمده برای کاهش ناگهانی تعداد پروژه‌های فعال در نظر گرفت، اول اینکه پروژه‌های تازه‌تأسیس و نوپا نتوانسته‌اند این وضعیت نزولی بازار و کاهش سرمایه را تحمل کرده و با ورشکستگی مواجه شده‌اند.

دوم آن‌ها به دنبال کاهش محسوس حجم سرمایه‌گذاری از سوی کاربران و نهاد‌ها، پروژه‌هایی که صرفاً کلاهبرداری یا اسکم بوده‌اند از بازار خارج شده و دیگر در انتظار ورود سرمایه بیشتر نبوده‌اند.

تغییرات قیمت بیت کوین طی یک سال گذشته تا به امروز
تغییرات قیمت بیت کوین طی یک سال گذشته تا به امروز

پلتفرم Coingecko که از روش‌های تجزیه‌وتحلیل متفاوتی نسبت به Statista بهره می‌برد، گزارش جدیدی را منتشر کرده است که وضعیت بازار را وخیم‌تر از این‌ها نشان می‌دهد. به گفته محققان Coingecko، در طول سال ۲۰۲۱ بیش از ۸ هزار پروژه رمزارز جدید تأسیس شد، با این حال پس از آغاز روند نزولی بازار تنها 59 درصد از آن‌ها توانسته‌اند به کار خود ادامه دهند.

اغلب طرف‌داران و علاقه‌مندان به حوزه کریپتو وضعیت فعلی چرخه بازار ارزهای دیجیتال را با سایر رویداد‌های تأثیرگذار دنیای فناوری مانند حباب دات کام مقایسه می‌کنند.

باید همواره در نظر داشت که بازارهای نزولی تمایل مردم برای خروج سرمایه و جدا شدن از دنیای کریپتو را تشدید می‌کند، این مورد در کنار تصویری از اقتصاد کلان و هزینه‌های سرسام‌آور زندگی در سراسر جهان نیز این روند را دو چندان کرده و هم‌زمانی آن با اقدامات سخت‌گیرانه دولت‌ها برای جلوگیری از رشد صنعت رمزارز، ضربه محکمی به بازار وارد کرده است.

اینکه در آینده بازار رمزارز تنها جایگاه پروژه‌های تأثیرگذار و بزرگ خواهد بود و یا به عنوان یک مسیر معرفی نوآوری توصیف می‌شود، هنوز مشخص نیست. بااین‌حال، به نظر می‌رسد که یک سقوط گسترده در این بازار شکل گرفته و تعداد زیادی از پروژه‌های فعال دیگر توان حضور در بازار را ندارند. البته در دنیای بلاک‌چین همیشه امید برای بازگشت و بازسازی وضعیت وجود دارد.

منبع:شهرسخت افزار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *