چیپست موبایل با فناوری ساخت 5 نانومتری TSMC

TSMC تولید آزمایشی چیپست موبایل با فناوری ساخت 5 نانومتری خود را آغاز کرده و انتظار می‌رود در نیمه اول سال 2020 به آمادگی لازم برای تولید انبوه تراشه‌های تجاری برسد. به ادعای TSMC این فناوری تولید تراشه جدید در مقایسه با فناوری ساخت 7 نانومتری تا 45 درصد کاهش اندازه تراشه و تا 15 افزایش کارایی همراه است. البته آنچه که اشاره شد بدون احتساب بهبودهای ناشی از خود ریزمعماری است.

TSMC برای چیپست های تازه‌ای که امسال عرضه می‌شوند، فناوری ساخت 7 نانومتری موسوم به + 7nm خود را آماده کرده که در اصل گونه بهبودیافته‌ای از فناوری ساخت 7 نانومتری این سازنده تایوانی است. به گفته خود TSMC، این فناوری ساخت جدید در مقایسه با فناوری ساخت 7 نانومتری فعلی این کمپانی با کاهش 6 تا 12 درصدی مصرف انرژی و افزایش 20 درصدی چگالی ترانزیستورها همراه است.

در حال حاضر شمار قابل توجه ای از طراحان تراشه برای استفاده از فناوری ساخت +7nm  این سازنده تایوانی صف کشیده است. TSMC تا 2020 تولید کننده منتخب اپل برای تولید چیپست های مورد استفاده در آیفون‌های جدید خواهد بود که همین امسال عرضه می‌شوند. احتمالاً کوالکام هم برای تولید چیپست پرچم‌دار آتی خود سراغ TSMC خواهد کرد. کوالکام تولید چیپست 7 نانومتری Snapdragon 855 را هم به TSMC واگذار کرده بود. در آن سو انتظار می‌رود هواوی برای گوشی‌های Mate 30 خود که همین امسال معرفی می‌شوند، یک چیپست Kirin  جدید معرفی کند. با این حال ممکن است هواوی از فناوری ساخت 7 نانومتری فعلی استفاده کند و سراغ +7nm  نرود.

فناوری ساخت تراشه بعدی این سازنده تایوانی +5nm نام گرفته و 5 نانومتری است. TSMC در فصل اول سال 2020 تولید تراشه‌های آزمایشی را آغاز می‌کند و برای تولید انبوه تراشه‌های تجاری در سال 2021 آماده خواهد بود. هرچند اطلاعات رسمی در دست نیست، اما انتظار می‌رود +5nm  با بهبود کارایی و راندمان همراه باشد.

منبع:شهرسخت افزار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *