چگونه بفهمیم چند نفر به مودم وصل هستند

اگر به‌تازگی سرعت اینترنت وای فای شما کم‌تر از قبل شده این احتمال وجود دارد که افراد دیگری در حال استفاده از اینترنت شما باشند و ممکن است از خود بپرسید کی به وای فای وصله؟ اگر فردی ناشناس به شبکه شما وارد شود به همه دستگاه‌های متصل به آن شبکه دسترسی داشته و از همین رو مدیریت دستگاه های متصل به وای فای ضروری به نظر می‌رسد. به همین خاطر در ادامه به آموزش نحوه مشاهده افراد متصل به وای فای خواهیم پرداخت و چند نرم افزار در همین رابطه معرفی خواهیم کرد.

دسترسی غیر مجاز به شبکه وای فای شما می‌تواند منتج به سرقت فایل‌هایی که به اشتراک می‌گذارید، شده و یا سیستم شما به یک بدافزار مخرب آلوده شود و حتی این احتمال وجود دارد که پسوردها و دیگر اطلاعات شخصی شما را نیز سرقت کنند. بنابراین بهتر است با نحوه تشخیص دستگاه های متصل به wifi با استفاده از نرم افزارهای موجود آشنا شده و راهنمای قطع اتصال افراد متصل به وای فای را هم بخوانید.

مشاهده افراد متصل به وای فای از طریق مودم

چگونه بفهمیم کی به وای فای وصله؟ بهترین راه حل مراجعه به تنظیمات مودم یا روتر است که میزبان تمامی دستگاه‌های متصل به وای‌فای است و بهترین راهنما در مورد اینکه چه کسانی از وای فای استفاده می‌کنند ارائه می‌دهد.

برای دسترسی به تنظیمات و تشخیص دستگاه های متصل به wifi در کامپیوتر، ابتدا باید آدرس آی‌پی آن را در یک مرورگر وارد کنید. این آدرس معمولا 192.168.1.1 است. پس از ورود آدرس باید نام کاربری و رمزعبور به مودم را وارد کنید که معمولاً در دفترچه راهنما یا بر روی بدنه آن نوشته است. پس از اینکه وارد تنظیمات مودم شدید برای مشاهده افراد متصل به وای فای مطابق راهنمای زیر پیش بروید.

چگونه بفهمیم چند نفر به مودم وصل هستند

از کجا دستگاه های متصل به وای فای را در مودم D-Link ببینیم؟

برای تشخیص دستگاه های متصل به wifi در مودم D-Link پس از ورود به بخش تنظیمات به قسمت Status رفته و سپس از بخش سمت چپ گزینه Wireless Clients را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توان فهرست دستگاه‌های متصل به شبکه اینترنت خود را به همراه آدرس MAC آن‌ها مشاهده کنید.

دستگاه های متصل به وای فای در مودم D-Link

مشاهده افراد متصل به وای فای در مودم TP-Link

اگر مودم TP-Link دارید می‌توانید بدون استفاده از نرم افزار افراد متصل به وای فای را مشاهده کنید. برای اینکه بفهمیم کی به وای فای وصله، کافی است پس از وارد شدن به بخش تنظیمات، از سمت چپ گزینه DHCP و سپس برای مدیریت دستگاه های متصل به وای فای، DHCP Clients List را انتخاب کنید.

آموزش قطع اتصال افراد متصل به وای فای

معمولاً احتمال هک شدن شبکه وای فای در صورت استفاده از رمز قوی در کنار الگوریتم رمزگذاری WPA2-PSK کم است. با این وجود اگر احتمال می‌دهید فردی به شبکه وای فای شما دسترسی پیدا کرده، برای قطع اتصال افراد کانکت به وای فای، فقط کافی است رمز عبور وای فای خود را عوض کنید. در این صورت تمام دستگاه‌ها برای کانکت دوباره به شبکه باید رمز عبور جدید را وارد کنند.

همچنین بهتر است گزینه SSID broadcast را هم از تنظیمات مودم غیرفعال کنید. با تغییر رمز و غیرفعال کردن این گزینه، برای دسترسی به وای فای شما علاوه بر رمز عبور، دانستن نام شبکه وای فای هم نیاز است.

برای غیرفعال کردن SSID broadcast همانند تصویر زیر در مودم‌های D-Link به بخش Advanced رفته و گزینه Broadcast SSID را روی Disable بگذارید.

آموزش قطع اتصال افراد متصل به وای فای

در مودم‌های TP-Link هم می‌توانید به مسیر Basic و سپس Wireless بروید و سپس گزینه Hide SSID را تیک بزنید. در انتها حتما روی Save در پایین صفحه کلیک کنید.

دستگاه های متصل به وای فای در مودم D-Link

نرم افزار های مشاهده افراد متصل به مودم

بسیاری از کاربران به دنبال آن هستند تا بدانند کی به وای فای وصله. برای فهمیدن این موضوع علاوه بر مودم می‌توان از نرم افزارهای تشخیص دستگاه های متصل به wifi برای شناسایی و حذف این افراد از شبکه استفاده کرد.

این نرم‌افزارها قابلیت‌ها و امکانات بیشتری را نسبت به تنظیمات مودم به شما ارائه کرده و از رابط کاربری ساده‌تری برخوردار هستند. در ادامه چند نرم افزار مدیریت دستگاه های متصل به وای فای معرفی شده که برخی از آنها رایگان بوده اما می‌توان از نسخه کرک شده آنها نیز استفاده کرد.

مشاهده افراد متصل به وای فای با برنامه Wireless Network Watcher

Wireless Network Watcher یک نرم افزار حذف افراد متصل به وای فای بوده که پس از نصب و اجرای آن فوراً شروع به اسکن شبکه شما خواهد کرد. این کار حدود یک تا دو دقیقه زمان می‌برد؛ در واقع تا زمانی‌که در گوشه پایین سمت چپ عبارت Scanning را مشاهده می‌کنید، این عملیات ادامه خواهد داشت و به محض اتمام اسکن، این عبارت حذف خواهد شد. حال شما قادر خواهید بود که به مشاهده افراد متصل به وای فای بپردازید.

برنامه Wireless Network Watcher

نتایج این لیست ممکن است کمی پیچیده به‌نظر برسد، به‌ویژه اگر زیاد از تکنولوژی سر درنمی‌آورید. برای جلوگیری از سردرگمی می‌توانید آدرس IP و لیست آدرس MAC را نادیده بگیرید. اگر از برنامه Wireless Network Watcher استفاده می‌کنید، فقط به ستون‌های Device Name و Network Adapter Company دقت کنید. اگر دستگاه ناشناسی پیدا کردید، می‌توانید با دابل کلیک بر روی آن، اطلاعات بیشتری از آن دستگاه را مشاهده کنید.

این نرم افزار یکی دیگر از گزینه های خوبی است که با نصب آن دیگر سوال چطور بفهمیم چند نفر از وای فای استفاده می کنند را نخواهید داشت. البته در ادامه برنامه های خوب دیگری نیز برای شما درنظر گرفته شده است که با نصب آنها میتوانید به افراد کانکت به وای فای دسترسی پیدا کنید.

نرم افزار Who Is On My Wi Fi؛ دیدن افراد متصل به وای فای

برای استفاده از این نرم‌افزار و مدیریت دستگاه های متصل به وای فای پس از نصب و اجرای این برنامه گزینه Yes را انتخاب کنید. در پنجره بعدی بر روی گزینه Proceed کلیک کرده و پس از آن نرم‌افزار شروع به اسکن شبکه وای فای شما کرده که این کار را به سرعت انجام می‌دهد.

با استفاده از این نرم افزار می‌توانید بفهمید که کی به وای فای وصله و آدرس آی پی آنها چه چیزی است و در حال حاضر چه دستگاه‌هایی در حال استفاده از وای فای شما هستند.

قطع اتصال افراد متصل به وای فای با برنامه GlassWire Pro

یکی از بهترین نرم افزار مشاهده افراد متصل به وای فای برای اندروید که با کمک آن می‌توانید به تشخیص دستگاه های متصل به WiFi خود بپردازید برنامه GlassWire Pro است. این برنامه مدیریت دستگاه های متصل به وای فای علاوه بر اعلام مشخصات افراد متصل به وای فای، به محض اتصال یک دستگاه جدید به شما هشدار می‌دهد.

برنامه GlassWire Pro

همچنین شما می‌توانید با کمک این برنامه و از طریق نمودارهایی که به شما نشان داده می‌شود، ببینید که چقدر از پهنای باند اینترنت شما اشغال شده و کدام اپلیکیشن‌ها در حال استفاده از اینترنت هستند و چه مقدار از پهنای باند را اشغال کردند. همچنین می‌توانید هر زمان که یک برنامه تلاش کرد یک درایور جدید روی سیستم نصب کند مطلع شوید و هشدار دریافت کنید.

سخن پایانی و پاسخ به سوالات پرتکرار

در راهنمای مشاهده افراد متصل به وای فای به این سوال پاسخ دادیم که از کجا بفهمیم چند نفر به مودم وصل هستند و در ادامه هم چند نمونه نرم افزار مشاهده افراد متصل به مودم معرفی کردیم. در ادامه هم به چند سوال پر تکرار در این زمینه پاسخ داده‌ایم.

چند نفر به مودم وصل هستند؟

برای مدیریت دستگاه های متصل به وای فای و تشخیص اینکه چند نفر از وای فای استفاده می‌کنند، می‌توان علاوه بر تنظیمات مودم، از نرم‌افزارهای کامپیوتری و همچنین اپلیکیشن های اندروید و iOS استفاده کنید. در این مقاله تمامی روش‌ها به تفصیل توضیح داده شده است.

با گوشی چگونه کسانی که به وای فای وصل هستند را قطع کنیم؟

از طریق تنظیمات مودم می توان نسبت به تشخیص دستگاه های متصل به wifi اقدام کرده و دسترسی برخی افراد را توسط IP متصل شده به مودم شناسایی کرده و آنها را برای همیشه از شبکه حذف کرد.

منبع:شهرسخت‌افزار

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *