پردازشگر گرافیکی اختصاصی سامسونگ

پردازشگر گرافیکی اختصاصی سامسونگ با قدرت استثنائی در حال توسعه است. اما آیا امکان به کارگیری این پردازنده در پرچمدار آینده کره‌ای‌ها یعنی گلکسی نوت 9 وجود دارد؟

مدت زمان زیادی‌ست که منابع مختلف به توسعه یک پردازشگر گرافیکی اختصاصی توسط سامسونگ اشاره دارند، اما اطلاعاتی در مورد جزئیات فنی آن منتشر نمی‌کنند. به نظر می‌رسد علت این موضوع، قرارداد سامسونگ با ARM برای استفاده از پردازشگرهای Mali در تراشه‌های سری اگزینوس است. هرچند، مطابق با گزارش جدید “EETimes”، دوره نمونه‌سازی به پایان رسیده و مهندسان سامسونگ موفق به ساخت پردازشگری با «توانایی استثنایی» شده‌اند که می‌تواند در هر چیز، «از گوشی های هوشمند تا سوپرکامپیوترها» به کار گرفته شود.

پردازشگر گرافیکی اختصاصی سامسونگ

EETimes ادعا می‌کند GPU اختصاصی سامسونگ با کمک “Dr. Chien-Ping Lu” توسعه داده شده است؛ یکی از متخصصان صاحب‌نام این حوزه که پیش‌تر روی گرافیگ‌های مجتمع در کامپیوترها با کمپانی انویدیا و روی پردازشگرهای گرافیکی با مدیاتک همکاری داشته است. Chien-Ping Lu حالا به سامسونگ پیوسته است تا کار توسعه این GPU به پایان رسد.

به گفته Jon Peddie، تحلیل‌گری که خبر توسعه این پردازنده جدید را اعلام کرد، «این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد؛ این نخستین طراحی جدید GPU در 10 سال اخیر است.» به ادعای Peddie، این چیپ بسیار مهم بوده و می‌تواند «سامسونگ را در برابر اپل قرار دهد. تنها یک سوال وجود دارد و آن، این است که سامسونگ کجا و چه زمانی آن را نشان می‌دهد؟»

این سوال از آن جهت جذاب است که گفته می‌شود کمپانی اپل هم مشغول توسعه GPU اختصاصی خود بوده و امسال یا سال آینده، آن را همراه با آیفون های جدید معرفی خواهد کرد. این تحلیل‌گر در ادامه صحبت‌‌های خود این‌چنین می‌نویسد:

طراحی به اندازه‌ای خوب هست که سازندگان می‌توانند از آن روی هر پلتفرمی استفاده کنند؛ [در واقع] این نتیجه جاه‌طلبی آنها است. اگر من صاحب آن بودم، از آن در هر چیزی، از کابین خلبان‌ها تا سوپر کامپیوترها استفاده می‌شد.

انتظار می‌رود از این سیلیکون جدید در اسمارت فون های مجهز به تراشه اگزینوس استفاده شود. هرچند، هنوز مشخص نشده است که سامسونگ این فناوری را در اختیار سایر شرکت‌ها هم قرار می‌دهد یا نه.

مطابق با این گزارش، پردازشگر گرافیکی اختصاصی سامسونگ به جای استفاده از تکنیک‌های سنتی VLIW که وظایف پردازشی اضافی را ایجاد می‌کند، با یک معماری تازه که چندین دستورالعمل را به گروهی تبدیل می‌کند که همه آنها می‌توانند در یک چرخه انجام شوند، توسعه پیدا خواهد کرد. این تکنیک به GPU اجازه می‌دهد تا به سطح جدیدی از عملکرد به ازای هر وات دست یابد.

پردازشگر گرافیکی اختصاصی سامسونگ چه زمانی معرفی می‌شود؟

پردازشگر گرافیکی اختصاصی سامسونگ

اما این پردازشگر جذاب –که در عین حال، جزئیات آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد- چه زمانی معرفی خواهد شد؟ همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، احتمالا این موضوع با معرفی یک تراشه جدید از سری اگزینوس اتفاق خواهد افتاد؛ هرچند، شاید هنوز فاصله زیادی تا آن زمان داشته باشیم. در همین حال، اخیرا شایعه منتشر شده است که وجود GPU جداگانه در گلکسی نوت 9 و تمرکز آن بر روی اجرای روان‌تر بازی‌ها را تایید می‌کند.

ظاهرا چیزی مشابه هم برای تبلت بعدی سامسونگ در نظر گرفته شده است. با تکیه بر گزارشی جدید از سوی “MySmartPrice”، کوالکام به زودی از فناوری مشابه GPU Turbo هواوی پرده خواهد برداشت. این فناوری در واقع یک رویکرد نرم افزاری برای افزایش توان پردازشی GPU است. این یعنی نه‌تنها گلکسی نوت 9 -که به تراشه اسنپدراگون 845 در آمریکا مجهز می‌شود- به این فناوری مجهز خواهد شد، بلکه محصولات فعلی مجهز به این چیپ هم از تکنولوژی جدید کوالکام برخوردار می‌شوند.

در رابطه با اولویت سامسونگ، ما معتقدیم کره‌ای‌ها این فناوری را در گوشی گیمینگ آینده خود یا گلکسی S10 به کار خواهند گرفت.

این روزها موبایل های مخصوص بازی طرفداران زیادی پیدا کرده و کمپانی‌های مختلفی مثل ریزر، شیائومی و ایسوس با تولید و توسعه آنها مایل به گام برداشتن در این مسیر هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، طراحی و به‌کارگیری پردازشگر گرافیکی اختصاصی سامسونگ در چیپ‌های سری اگزینوس چندان غافلگیرکننده نخواهد بود. لازم به ذکر است که یک پردازشگر قدرتمند، ضمن بهبود عملکرد دستگاه در اجرای روان‌تر بازی‌ها، نقش پررنگی در اجرای هرچه بهتر محتوای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خواهد داشت. اگر سیلیکون جدید سامسونگ به همین اندازه موفق باشد، احتمالا شاهد تحولی جذاب در دنیای تلفن های هوشمند خواهیم بود.

منبع : گجت نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *