بنچمارک گلکسی S10

سامسونگ سری جدید گوشی‌های پرچمدار خود را دوباره با بهترین و قدرتمندترین ترکیب حاضر در دنیای موبایل ساخته است. اما مسلماً اینکه بدانیم قدرت سخت‌افزاری این دستگاه نیز چقدر است بسیار مفید خواهد بود. در ادامه با اولین نتایج بنچمارک گلکسی S10 همراه باشید تا این دستگاه‌ با چیپست Exynos 9820 را مورد بررسی قرار دهیم.

برخلاف نسل گذشته چیپست‌های اگزینوس، سامسونگ از ترکیب متفاوتی برای ساخت پردازنده مورد استفاده در Exynos 9820 استفاده کرده است. در این ترکیب جدید که برپایه تکنیک DynamIQ شرکت ARM شکل گرفته، سامسونگ از ساختار کلاسترینگ 2+2+4 استفاده کرده که در آن دو هسته پرقدرت با معماری اختصاصی Mongoose M4 در فرکانس 2.7 گیگاهرتز به همراه دو هسته پر قدرت دیگر با معماری Cortex-A75 در فرکانس 2.4 گیگاهرتز و نهایتاً 4 هسته کم‌مصرف با معماری Cortex-A55 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز مورد در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که در کنار Snapdragon 855 می‌توان آن را قدرتمندترین چیپست حال حاضر دنیای موبایل دانست.

همانطور که می‌دانید و در مقالات گذشته نیز به صورت کامل در این مورد با شما دوستان صحبت کرده‌ایم، در تکنیک DynamIQ می‌توان علاوه بر استفاده از ترکیب‌های دلخواه از هسته‌ها، همه آنها را همراه با هم مورد استفاده قرار داد و با استفاده از سیستم مدیریت توان، همواره بهینه‌ترین ترکیب که در آن بالاترین قدرت لازم در کنار کمترین توان مصرفی بدست می‌آید ارائه خواهد شد.

چیپست Exynos 9820 گلکسی S10

در کنار این پردازنده سامسونگ از پردازنده گرافیکی ARM Mali-G76 MP12 نیز استفاده کرده که جدیدترین راهکار پردازش گرافیکی است شرکت بوده و خبر خوب دیگر این است که این سخت‌افزار با الگوریتم‌های ویژه موتور بازی Unreal ترکیب خواهند شد تا بتوان بالاترین حد از بهینه‌سازی توان پردازشی برای اجرای بازی‌ها در روان‌ترین حالت ممکن با بالاترین کیفیت، ارائه شود.

این چیپست با فناوری 7 نانومتری اختصاصی LPP سامسونگ ساخته خواهد شد که کاملاً متفاوت از لیتوگرافی 7 نانومتری مورد استفاده در ساخت Snapdragon 855 است. در نهایت بهتر است با هم نگاهی به بنچمارک‌های اخذ شده توسط گوشی گلکسی اس 10 با چیپست Exynos 9820 بیندازیم و به عنوان یک قیاس اولیه می‌توانیم نتایج آن را خروجی همین تست‌ها از گوشی Xiaomi Mi9 که یک روز پیش از آن معرفی شده و از چیپست Snapdragon 855 استفاده می‌کند مقایسه کنیم.

تست‌‎های CPU:

تست‌‎های CPU گلکسی S10

تست‌های GPU:

تست‌های GPU گلکسی S10 تست‌های GPU گلکسی S10 تست‌های GPU گلکسی S10 تست‌های GPU گلکسی S10

تست ترکیبی:

تست ترکیبی گلکسی S10

همانطور که مشاهده می‌کنید در تست پردازنده عملکرد خام چند هسته‌ای Snapdragon 855 اندکی بهتر از Exynos 9820 است ولی در تست‌های تک‌هسته‌ای اگزینوس 9820 می‌‎تواند کوالکام را جای بگذارید و دلیل آن استفاده از هسته‌های اختصاصی مونگوس ام 4 است به صورت پایه توانایی پردازشی بالاتری از Kryo 320 دارند. البته این عملکرد آنقدر خوب است که حتی می‌توان هسته‌های قدرتمند پردازنده مورد استفاده در چیپست Apple A12 را نیز کنار بزند که این مورد برای اولین بار در دنیای موبایل اتفاق افتاده که در تست سر به سر دو پردازنده هم رده اندروید و iOS، هسته‌هایی برای استفاده در پلتفرم اندروید بتوانند پردازنده سری Ax اپل را شکست دهند و این نشان از قدرت بسیار بالای معماری جدید هسته‌های سامسونگ دارد.

در عملکرد GPU اما داستان کمی متفاوت است و مشخص است که Adreno 640 توانسته Mali-G76 را شکست دهد. به صورت کلی می‌توان قدرت این دو گروه چیپست یعنی Exynos 9820 و Snapdragon 855 را در سطحی تقریباً یکسان در نظر گرفت و این همان سیاستی است که سامسونگ خودش اعمال کرده تا میزان توان پرازشی نسخه‌های مختلف از گوشی Galaxy S10 که در سراسر دنیا عرضه می‌شوند با هم تفاوت زیادی نداشته باشند.

منبع: شهرسخت افزار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *