ابررایانه با قدرت پردازشی 2 اگزافلاپ

دو شرکت AMD و HPE به همراه آزمایشگاه ملی Lawrence Livemore در ایالات متحده به اتفاق ابرکامپیوتر جدیدی را با مقایاس محاسباتی اگزا به نام El Capitan معرفی کرده‌اند. این ابررایانه با قدرت پردازشی 2 اگزافلاپ خواهد بود. فرآیند ساخت این ابررایانه از اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز می‌شود. این ابرکامپیوتر دومین نمونه‌ با رایانش اگزامقیاس است که در آن از پردازنده‌ها (CPU) و واحدهای گرافیکی (GPU) ساخت AMD استفاده شده است. به شکل حیرت‌انگیزی El Capiton از مجموع ۲۰۰ ابررایانه حال حاضر جهان قوی‌تر است. به عبارت دیگر گفته شده است این ابررایانه از نمونه Summit که در حال حاضر سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان است، ۱۰ برابر سریع‌تر است.

EL Capitan قرار است در کنار امکانات موجود در آزمایشگاه LLNL توان محاسباتی بیش از ۲ اگزافلاپ را با هدف دقت کارایی دو برابری به محققان ارائه کند. به عنوان مهم‌ترین کاربرد ابررایانه El Capitan هم می‌توان به محاسبات مربوط اطمینان سازی از سلامت،‌ امنیت و اطمینان پذیری اندوخته هسته‌ای ایالات متحده امریکا اشاره کرد. البته El Capitan برای استفاده گسترده در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در تحقیقات، تکنیک‌های محاسباتی و تحلیل‌هایی که برای ماموریت‌های دستگاه امنیت ملی هسته‌‌ای دولت امریکا سودمند باشد، به کار گرفته می‌شود.

ابررایانه با قدرت پردازشی ۲ اگزافلاپ
دکتر لیزا سو، مدیر عامل AMD، در حال صحبت در مراسم رونمایی از El Capitan

آقای Bill Goldstein، رئیس آزمایشگاه LLNL، در این باره گفته است:

این ظرفیت پردازشی بی‌نظیر به لطف استفاده از تکنولوژی پیشرفته پردازنده‌ها و واحد‌های پردازش گرافیکی ساخت شرکت AMD، جایگاه امریکا را از نظر توان پردازشی رده بالا در جهان حفظ کرده و یک نمونه‌ی قابل مشاهده از تعهد دولت به بازدارندگی بی‌همتا در موارد هسته‌ای به حساب می‌آید. خبرهایی که این روزها منتشر می‌شوند مثالی برجسته از مشارکت دولت و صنعت برای منفعت ملی است.

اولین ابررایانه با قدرت پردازشی ۲ اگزافلاپ

چون که ساخت این ابرکامپیوتر از اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز می‌شود، یقیناً شاهد استفاده از تکنولوژی‌های چند نسل آینده AMD در آن هستیم. به عنوان نمونه، پردازنده‌های سری AMD EPYC به کار رفته اسم کدشان Genoa بوده و مبتنی بر معماری Zen 4 این شرکت هستند. به طور مشابه نسل بعدی واحدهای پردازش گرافیکی Radeon Instinct هم در El Capitan به کار گرفته می‌شوند.

AMD می‌گوید این GPU از نسل بعدی فناوری حافظه پهن‌باند یا همان HBM برای عملکردی ایده‌آل در حوزه یادگیری عمیق بهره‌ می‌بَرد. طبق گفته وبلاگ خبری LLNL، واحدهای پردازش گرافیکی به کار گرفته در El Capitan نسبت به نمونه‌های موجود حال حاضر از بازدهی مصرفی بالاتری برخوردارند.

اولین ابررایانه با قدرت پردازشی ۲ اگزافلاپ

برای اتصال CPU و GPU در هر نود این ابررایانه از نسل سوم معماری AMD Infinity استفاده می‌شود که ارتباطی را با تاخیر پایین در کنار پهنای باند بالا میان ۱ پردازنده Epyc و ۴ واحد پردازش گرافیکی Radeon Instinct برقرار می‌کند. AMD توضیح می‌دهد که این معماری فرآیند دسترسی یکسان پردازنده‌ها به حافظه را سریع‌تر از گذشته می‌کند. در آخر هم گفته شده است که برای این ابررایانه از نسخه بهبود یافته محیط برنامه‌نویسی ناهمگون و متن باز ROCm برای بهترین بهره‌وری از این سخت‌افزار در دست توسعه است.

منبع:شهرسخت افزار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *