ارز دیجیتال لایت کوین

ارز دیجیتال لایت کوین مشابه مانند بیت‌ کوین است که به شما امکان انتقال پول از طریق اینترنت و خرید از فروشگاه‌هایی که این ارز‌ها را قبول می‌کنند می‌دهد. بر خلاف ارز‌های عادی همانند دلار و یورو، لایت‌ کوین نیز مانند اغلب ارز‌های دیجیتال توسط حکومت‌ها و بانک‌ها کنترل نمی‌شود و در نتیجه با از بین بردن واسطه‌ها باعث افزایش سرعت تراکنش، کاهش کارمزد و ناشناس ماندن طرفین تراکنش می‌شود. ارز‌های دیجیتال توسط بر مبنای تکنولوژی بلاک‌ چین هستند که هر تراکنش را ثبت می‌کند.

ارز دیجیتال لایت کوین در سال 2011 توسط یک کارمند سابق گوگل به نام Charlie Lee بنیان گذاشته شده است. هدف وی ایجاد یک ارز دیجیتال همانند بیت‌ کوین بوده است اما بدون مشکلاتی که بیت‌ کوین در حال حاضر با آن روبروست.

تفاوت‌های بیت‌ کوین و لایت‌ کوین

تفاوت‌های بیت‌ کوین و لایت‌ کوین

ایده‌ی اولیه این دو ارز دیجیتال مشابه است. هر دوی این ارز‌ها دارای ارزش مالی هستند و می‌توانند برای خرید و فروش یا سرمایه گذاری استفاده شوند. هردوی آن‌ها به شما امکان تجارت بدون کمک یا دخالت بانک‌ها را می‌دهند که معمولاً برای تراکنش‌های بین‌المللی کارمزد بالایی دریافت می‌کنند و اغلب چند روز نیز طول می‌کشد تا این تراکنش‌ها در سیستم‌هایشان ثبت و انجام شود.

در مورد ارز دیجیتال لایت کوین و بیت‌ کوین اوضاع متفاوت است. برای مثال شما می‌توانید تقریباً به صورت آنی برای هر شخصی لایت‌کوین ارسال کنید و کارمزد بسیار کمتری نسبت به بانک‌ها پرداخت کنید. البته شایان ذکر است که با گسترش استفاده‌ی مردم از لایت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، زمان انتقال و کارمز‌د‌ها کمی افزایش یافته است.

با وجود اینکه ارز دیجیتال لایت کوین و بیت‌ کوین در ظاهر مشابه یکدیگر هستند اما چندین تفاوت بین آن‌ها وجود دارد. یکی از این موارد سرعت انجام تراکنش است. یک تراکنش بیت‌کوین به طور میانگین برای تایید حدود 10 دقیقه زمان می‌برد که این رقم برای لایت‌کوین 2.5 دقیقه است. در نتیجه لایت‌کوین 4 برابر سریع‌تر از اصلی‌ترین رقیب خود است. تفاوت دیگر کارمزد تراکنش است. کارمزد انتقال یک لایت‌ کوین برای هر شخصی حدود 0.25 دلار است اما این مبلغ برای تراکنش یک بیت‌ کوین حدود 2.5 دلار هزینه خواهد داشت.

Litecoin

یک تفاوت دیگر که در مطلب اتریوم نیز گفته شد موجودی ارز دیجیتال است. تعداد بیت‌کوین‌هایی که قابل ماینینگ هستند محدود به 21 میلیون است که این محدودیت برای لایت‌کوین 84 میلیون است. در حال حاضر 55 میلیون لایت‌کوین در چرخه‌ی بازار هستند که بدین معنی است که 29 میلیون لایت‌کوین دیگر برای استخراج باقی مانده‌است.

لایت‌کوین و بیت‌کوین دارای الگوریتم‌های هشینگ متفاوتی نیز هستند. بیت‌کوین از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کند در حالی که الگوریتم مورد استفاده در لایت‌کوینScrypt است که پیچیدگی کمتر و سرعت بیشتری دارد. تفاوت قابل ذکر دیگر بین این دو ارز دیجیتال حجم بازار و محبوبیت آن‌ها است. بیت‌کوین دارای حجم بازار 160 میلیارد دلار در زمان نوشتن این مطلب بوده و محبوب‌ترین ارز دیجیتال است.

در سوی دیگر، لایت‌کوین دارای رتبه‌ی پنجم بین ارز‌های دیجیتال از لحاظ حجم بازار با ارزشی به میزان حدود 10.5 میلیارد دلار بوده و قیمت هر لایت‌کوین در حال حاضر حدود 190 دلار است.

راه‌های بدست آوردن لایت‌ کوین
لایت‌کوین نیز همانند بیت‌کوین و اغلب ارز‌های دیجیتال از طریق ماینینگ به دست می‌آیند. ماینینگ متشکل از حل معادلات ریاضی است که نیازمند تجهیزات سخت‌افزاری خاصی است. هر ماینر در صورت حل یک پازل تعدادی لایت‌کوین دریافت می‌کند.

ماینینگ فرآیند پیچیده ایست و شاید خیلی‌ها به آن علاقمند نباشند. راه دیگری که می‌توان به لایت‌کوین دسترسی پیدا کرد خرید آن از بورس‌های دیجیتال با پول عادی خود یا بیت‌کوین است.

برای ذخیره‌سازی لایت‌کوین‌های خریداری شده یا ماین شده‌ی خود نیز می‌توانید از کیف‌پول‌های سخت‌افزاری یا کیف پول‌های سیستمی استفاده کنید. این لایت‌کوین‌ها می‌توانند به منظور سرمایه‌گذاری مانند یک قلک در کیف پول شما باقی بمانند یا اینکه می‌توانید از آن‌ها برای خرید از فروشگاه‌هایی که این ارز را قبول می‌کنند استفاده کنید.

آیا سرمایه گذاری بر روی لایت‌ کوین به صرفه است؟

سرمایه گذاری بر روی لایت‌ کوین

ارز دیجیتال لایت کوین برای کسانی که حدود یک سال پیش یا بیشتر این ارز را خریداری کردند حتی با وجود افت قیمت شدید در ماه‌های گذشته، سرمایه‌گذاری سود‌آوری بوده است. برای مثال اگر شخصی حدود یک سال پیش که قیمت هر لایت‌کوین چهار دلار بود، 1000 دلار برای خرید آن هزینه ‌می‌کرد با توجه به قیمت فعلی این ارز سرمایه وی حدود 47500 دلار شده بود.

برای مقایسه اگر در همان زمان شخصی برای خرید بیت‌کوین مبلغ مشابهی هزینه می‌کرد، امروز در حدود 10 هزار دلار سود کرده بود. این مبلغ نیز بازگشت سرمایه‌ی قابل توجهی است اما در مقایسه با لایت‌ کوین تقریباً 5 برابر کمتر است.

با این وجود دقیقاً نمی‌توان گفت که قیمت ارز دیجیتال لایت کوین در آینده باز هم افزایش خواهد یافت و سرمایه‌گذاری بر روی آن سود‌آور است. ارز‌های دیجیتال دارای نوسانات زیادی هستند و قیمت آن‌ها در یک بازه‌ی کوتاه می‌تواند به میزان زیادی کم یا زیاد شود. برای مثال در اواخر سال 2017 قیمت هر لایت‌کوین حدود 370 دلار بود اما در عرض یک ماه و نیم بعد قیمت آن تا 110 دلار کاهش داشت و پس از آن دوباره به تدریج قیمت آن افزایش پیدا کرد. به عبارتی دیگر این ارز در یک بازه‌ی کوتاه کمتر از دو ماه، 70 درصد از ارزش خود را از دست داد.

لایت کوین

حقیقت این است که هیچ‌کس نمی‌داند قیمت این ارز‌ها در آینده بیشتر یا کمتر خواهد شد. سرمایه گذاری در ارز دیجیتال لایت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال همانند دیگر سرمایه‌گذاری‌ها دارای ریسک‌های مخصوص خودش است. پس باز هم این جمله را باید تکرار کرد که هیچ‌گاه بیشتر از مقداری که بتوانید ضرر آن را متحمل شوید در هیچ موردی سرمایه‌گذاری نکنید.

در پایان نیز باید گفت که هدف از این مقالات آشنایی خوانندگان با انواع ارزهای دیجیتالی است که نام آن‌ها را در گوشه و کنار می‌شنوند و به هیچ عنوان جنبه‌ی تشویق به ماینینگ یا خرید و فروش این ارز‌ها را ندارد.

منبع: شهر سخت افزار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *